Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Актуальні законопроєкти у політико-правовій сфері: вересень 2022 року

Вер / 22
08

Реформи тривають й під час війни. Тому пропонуємо ознайомитися з основними законопроєктами, які, на думку експертів Центру політико-правових реформ (ЦППР), найбільш актуальні для впровадження реформ у семи напрямках:

  • конституціоналізм і демократія;
  • організація виконавчої влади й державна служба;
  • місцеве самоврядування та регіональний розвиток;
  • діяльність публічної адміністрації;
  • організація та діяльність органів правопорядку;
  • суди та судочинство;
  • запобігання корупції.

Законопроєкти у переліку перебувають на різних етапах розвитку й мають короткий коментар експертів ЦППР щодо їхньої якості або стану розгляду.

Інформація про актуальні законопроєкти може бути корисною аналітикам та активістам для планування подальшої роботи задля прискорення впровадження якісних та демократичних реформ в Україні.

КОНСТИТУЦІОНАЛІЗМ І ДЕМОКРАТІЯ

  • Закон України «Про політичні партії в Україні» — проєкт підготовлений робочою групою Слуг народу, експертиза Венеційської комісії отримана, перспективи туманні.
  • Внесення змін до статті 105 Регламенту Верховної Ради України (щодо відкликання законопроєктів КМУ) — немає політичної волі.
  • Комплексні зміни до Конституції України щодо удосконалення механізму державної влади — ЦППР підготував Зелену та Білу книги цієї реформи, провів серію комунікацій з профільним Комітетом ВРУ.
  • Проєкт закону «Про внесення змін до Закону України “Про Конституційний Суд України” (щодо порядку проведення конкурсного відбору суддів Конституційного Суду України)» — підготовлено ЦППР, триває адвокація, але політична воля відсутня.
  • Проєкт закону «Про місцевий референдум» № 5512 від 19.05.2021 — одержано висновок Венеційської комісії, очікуємо ухвалення законопроєкту в першому читанні.

ОРГАНІЗАЦІЯ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ Й РЕФОРМА ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

  • Закон про нормативно-правові акти — законопроєкт «Про правотворчу діяльність» №5707 чекає другого читання. Проєкт містить чимало проблем — ЦППР підготував поправки мало не до кожної його статті. Проте із приблизно 30 змістовних поправок враховано за результатами робочої групи тільки 11, ще 19 залишаються неврахованими. Водночас Комітет проєкт ще не розглядав. 
  • Закон про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади — КМУ немає політичної волі на внесення цього законопроєкту. Замість нього внесено вихолощений законопроєкт про внесення змін до законів про КМУ і про ЦОВВ №5469. ЦППР підготував поправки, очікуємо на перше читання.
  • Законопроєкт «Про публічні консультації» №4254 — прийнято у першому читанні. Робоча група у комітеті практично завершила роботу, очікується розгляд Комітетом. Хоча досі невідомо, чи збережеться норма про обов’язок публічних консультацій щодо депутатських законопроєктів — щодо неї існує велика протидія.
  • Закон про внесення змін до Закону про державну службу — проєкт закону №6496 покращує стан справ у питаннях вступу, проходження, припинення державної служби, що існують наразі, проте не вирішує усіх наявних проблем. Законопроєкт очікує на перше читання. 

МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ ТА РЕГІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК

  • Законопроєкт про місцеві референдуми №5512 — за оцінками ЦППР, має хорошу якість.
  • Законопроєкт про місцеві державні адміністрації №4298 у новій редакції — рекомендований Комітетом до прийняття у другому читанні, мав задовільну якість. Проте 15 листопада Комітет, очевидно під тиском Офісу Президента, суттєво переробив текст законопроєкту концептуально. Тепер можна констатувати незадовільну якість документа.
  • Законопроєкт про адміністративно-територіальний устрій №4664, внесений Урядом, — має погану якість, чекає першого читання. Комітет домовився з Міністерством про редагування цього законопроєкту робочою групою Комітету після його розгляду у Верховній Раді у першому читанні.
  • Проєкт закону про місцеве самоврядування (нова редакція) — робота над законопроєктом припинена, робоча група розформована. Декларується бажання готувати Муніципальний кодекс, але після внесення змін до Конституції України.
  • Внесення змін до Конституції України щодо реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади — проєкт напрацьований за результатами публічних консультацій ще в липні 2020 року, але досі не внесений до ВРУ. Існують два варіанти цього законопроєкту: від президентської комісії від кінця 2020 року та від робочої групи «Слуги народу» (чи Комітету, який проводив серію публічних консультацій щодо законопроєкту в 2020 році). Наприкінці 2021 року у ВРУ була створена міжфракційна робоча група з доопрацювання законопроєкту. Вона провела одне засідання.
  • Закон про службу в органах місцевого самоврядування — проєкт закону №6504. Чекає першого читання, може бути взятий за основу. Але потрібно знайти легітимне рішення щодо одночасної наявності цього проєкту та проєкту закону №1223.

ДІЯЛЬНІСТЬ ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

  • Законопроєкт про адміністративну процедуру №3475 — 17.02.2022 парламент прийняв поправки Президента та вдруге підтримав закон в цілому. Підписано Президентом 13 червня 2022.
  • Законопроєкт про адміністративний збір — №4380 та №3515. Останній суттєво зачіпає питання оплати адмінпослуг. Цей законопроєкт уже ухвалено у першому читанні, готується до другого читання з пропозицією Мінцифри передати питання встановлення адмінзборів до законів про бюджет.
    Окремо варто згадати законопроєкт щодо перерозподілу повноважень між ОМС та органами виконавчої влади у сфері соціального захисту (№ 5849). Тут важливо не стільки вплинути на текст законопроєкту, скільки привернути увагу та повернути до дискусії щодо того, кому мають належати повноваження з надання адмінпослуг соціального характеру — ОВВ чи ОМС.
    ЦППР виступає за делегування цих повноважень ОМС. Уряд хоче забрати повноваження у частини ОМС. На жаль, для багатьох ОМС це теж прийнятно, бо означає меншу відповідальність, але менш комфортно для громадян — споживачів послуг.

ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ ОРГАНІВ ПРАВОПОРЯДКУ

  • Кодекс про адміністративні проступки.
  • Новий Закон України «Про Службу безпеки України».
  • Зміни до законів України «Про Державне бюро розслідувань» та «Про Національне антикорупційне бюро України» щодо приведення їх у відповідність до Конституції України (в частині перетворення ДБР та НАБУ на ЦОВВ та вилучення неконституційних повноважень Президента України та Верховної Ради України).
  • Зміни до закону України «Про прокуратуру» стосовно дисциплінарної процедури з метою забезпечення незалежності прокурора від ЦОВВ та вилучення неконституційних повноважень Президента України та Верховної Ради України.
  • Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права (№2689 від 27.12.2019). Або Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України (№7290 від 15.04.2022).

СУДИ ТА СУДОЧИНСТВО

  • Стратегія розвитку судової системи на 2021-2025 роки — затверджена Президентом в червні 2021 року. Війна призупинила розробку плану імплементації стратегії. Водночас Національна рада з відновлення розробила План відновлення України, що описує важливі заходи також у сфері судової реформи. Ймовірно, саме цей План стане програмним документом для подальшої реформи системи правосуддя.
  • Президентські ініціативи щодо зміни підсудності (законопроєкт №5067) та ліквідації Окружного адміністративного суду м. Києва (законопроєкт №5369). Експерти ЦППР вважають ініціативи Президента кроком у правильному напрямку, хоча деякі положення законопроєктів потребують істотного доопрацювання.
  • Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” та інших Законів щодо дистанційного проведення з’їзду суддів України з кадрових питань» — законопроєкт №5231.
  • Закон України «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України щодо покращення доступу до правосуддя» — законопроєкт №6125. Експерти ЦППР підтримують прийняття законопроєкту.
  • Закон України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо покращення доступу громадян до правосуддя» — законопроєкт №6126. Експерти ЦППР підтримують прийняття законопроєкту.
  • Закон щодо відновлення третейського судочинства — на базі урядового законопроєкту №3411.
  • Запровадження класичного суду присяжних.
  • Відновлення кримінальної відповідальності за постановлення суддею неправосудного рішення.
  • Закон про відшкодування шкоди потерпілим від насильницьких кримінальних правопорушень.

ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ

  • Зміни до законів України «Про Вищу раду правосуддя», «Про судоустрій і статус суддів». Зміни, що передбачені, покликані запобігти випадкам вчинення суддями корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, а також попереджувати конфлікти інтересів.
  • Зміни до Закону України «Про прокуратуру». Їхня мета: деполітизація посади Генерального прокурора і призначення на неї за результатами відкритого конкурсу. Окрім цього — визначення обґрунтованих підстав та процедури звільнення Генерального прокурора з посади. Також — позбавлення Генерального прокурора імунітету від дисциплінарної відповідальності з покладенням на Вищу раду правосуддя обов’язку проведення розслідування й винесення рішення за спеціальною процедурою.
  • Закон України «Про публічні консультації».
  • Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України».
  • Закон про Установу бізнес-омбудсмена.
  • Запуск процесу перегляду законодавства з метою виявлення та запобігання лобіювання інтересів великого бізнесу.
  • Удосконалення механізмів притягнення до дисциплінарної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення. Головна мета — пришвидшення усунення корупціонерів з посад.
  • Удосконалення законодавства щодо забезпечення доступу до інформації, особливо в частині відповідальності уповноважених осіб за порушення вимог законодавства. Мета — забезпечення прозорості діяльності органів державної влади.
  • Зміни до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» — законопроєкти №6144, №6201, №6233.

Також читайте перелік актуальних законопроєктів у політико-правовій сфері станом на лютий 2022 року.

 
Версія для друку

коментарі