Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Чи готові до проведення місцевих виборів в Україні?

Тра / 20
29

Відповідно до Конституції місцеві вибори на території України мають відбутися вже в кінці цього року 25 жовтня. Проводитися вони будуть за новим Виборчим кодексом, що набув чинності з 1 січня 2020 року.

Новий кодекс активно обговорюється в експертних колах. Стосовно багатьох положень тривають дискусії щодо необхідності внесення змін. Проте є питання, вирішення яких необхідне для проведення виборів, і які потребують ухвалення ряду адміністративних рішень.

Одне з них — у якій адміністративно-територіальній організації проводити вибори.

Якщо на частині території вибори будуть проведені в нових об’єднаних територіальних громадах, а в іншій — за попередньою організацією рад, тоді виникне хаос. Не реформовані органи не зможуть виконувати всіх повноважень, які передаються органам місцевого самоврядування.

Отже, дуже важливо завершити адміністративно-територіальну реформу, щоб повноцінно провести вибори в нових адміністративно-територіальних одиницях.

Для цього важливо ухвалити низку рішень, які допоможуть фінішувати процес переходу до децентралізованої системи побудови влад. Основні з них — необхідно прийняти до моменту призначення місцевих виборів Центральною виборчою комісією.

Перспективні плани формування територій громад областей

Перспективні плани покликані стати основою для майбутнього адміністративно-територіального устрою базового рівня.

На жаль, при утворенні багатьох громад так чи інакше були недотримані методичні рекомендації. Закон у попередній редакції дозволяв об’єднання як згідно з перспективним планом, так і в довільній формі. Як наслідок — ми отримали низку громад, неспроможних виконувати всі повноваження, які надаються в результаті реформи децентралізації.

Дискусії та обговорення щодо корекції перспективних планів суттєво затягнули процес. Хоча планувалося завершити його до кінця 2019 року, в результаті останні перспективні плани Кабінет міністрів затвердив 27 травня 2020 року.

Таким чином, сьогодні маємо завершений процес узгодження перспективних планів, які стануть основою адміністративно-територіального устрою. Їх затвердження відкриває шлях до внесення змін у законодавство та до затвердження меж нових громад.

Нещодавно ухвалений Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» (№ 562-IX) уповноважив Кабінет міністрів визначати адміністративні центри та території громад на основі перспективних планів формування територій громад областей. Також закон визначає, що «у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року».

Це вимушені рішення, прийняті для майбутнього завершення реформи, оскільки спроби внести зміни до Конституції України завершилися безрезультатно.

Районний поділ

Наступне питання, яке необхідно вирішити, — це зміна районного поділу в Україні.

Потреба реформування субрегіонального рівня адміністративно-територіального устрою була зумовлена кількома причинами:

  • у багатьох районах ОТГ покривають більшу частину території, що суттєво змінює роль і значення районних рад та адміністрацій в оновленій системі публічного управління (є ОТГ, утворені в межах цілого району, що спричиняє колізію повноважень);
  • є об’єднані територіальні громади, що складаються з частин кількох сусідніх районів;
  • розмір та чисельність населення теперішніх районів дуже відрізняються, що призводить до кардинально різного обсягу роботи та навантаження загалом.

Наразі підготовлені варіанти поділу на нові райони в усіх областях. Підготовлений законопроект для їх узаконення перебуває на етапі доопрацювання робочою групою. Навколо нього тривають експертні дискусії.

Завершення роботи над законопроектом про новий субрегіональний рівень потребує рішення Уряду про затвердження адміністративних центрів та територій територіальних громад. Адже саме по межах цих громад і будуть формуватися нові райони.

Вищезгаданий Закон № 562-IX надав уряду повноваження подавати до Верховної ради законопроекти щодо утворення та ліквідації районів. Тому після затвердження адміністративних центрів та територій громад наступним етапом стане рішення про ліквідацію старих та утворення нових районів.

Параметри для формування нових районів, а також карти районного поділу областей представлені на порталі «Децентралізація».

Районні ради

Питання проведення виборів до районних рад наразі активно обговорюється. Якщо залишаються районні ради, тоді існує ризик, що вони будуть втручатися у місцеве самоврядування. Водночас потрібно знайти варіанти для перерозподілу повноважень, щоб не допустити їх децентралізації до кінця, як це заплановано.

Директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак наводить детальний аналіз причин, чому не потрібні районні ради.

Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко розповів: «Усі погоджуються, що сьогодні немає потреби та навіть не бажано обирати районні ради на місцевих виборах у жовтні. Проте без внесення змін до Конституції України це неможливо».

Заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час прес-конференції для регіональних ЗМІ «Місцеве самоврядування та територіальна організація влади: «геолокація» реформи» розповів, що не можна відмовитися від районних рад через низку наданих їм повноважень, наприклад, затвердження районних бюджетів.

«Райради будуть потрібними лише тоді, коли матимуть повноваження. Водночас в Україні зараз понад 30 районів, у яких немає джерел фінансування районних рад, бо всі податки йдуть або до ОТГ, або на обласний рівень. Тобто якщо райради таки вирішать зберегти, треба буде шукати, з яких джерел їх фінансувати», — вважає пан В’ячеслав.

Які подальші кроки?

Для проведення місцевих виборів 2020 року на державному рівні першочергово необхідно:

  • затвердити районний поділ;
  • ухвалити закон про адміністративно-територіальний устрій.

Надалі після проведення виборів необхідно перерозподілити повноваження та фінанси для завершення реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Наприклад, підготувати нові редакції законів «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації», внести зміни та доповнення до Податкового кодексу.

Представники громадськості повинні активно долучатися до цих процесів як шляхом подання пропозицій до нормативних актів, так і здійснюючи об’єктивне та адекватне оцінювання реформи чи окремих її компонентів, надаючи допомогу та підтримку новообраним представникам місцевої влади.

Матеріал підготовлено за результатами онлайн-обговорення регіональних експертів Мережі UPLAN

Христина Тибінка,
експертка Центру досліджень місцевого самоврядування,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Львівській області

Версія для друку

коментарі