У серпні та вересні 2022 року головний фокус уваги урядовців був зосереджений на трьох основних напрямках:
У випадку втрати документів внутрішньо переміщені особи можуть отримувати соціальні послуги та виплати на підставі довідки від ДМС України або Є-Документа.
Таку можливість ВПО мають з 7 серпня. Вона передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 1 липня 2022 р. № 755, що ініційована Мінреінтеграції спільно з Мінсоцполітики та Державною міграційною службою України.
Зміни суттєво спрощують отримання послуг людям, які перемістилися із районів бойових дій та втратили документи. Відтепер вони можуть ставати на облік, реєструватись та отримувати допомогу від держави як внутрішньо переміщені особи навіть без наявності паспорта. Натомість ВПО достатньо надати довідку від ДМС України або тимчасовий документ, який посвідчує особу під час воєнного стану – Є-Документ, доступний у застосунку «Дія».
Довідку про те, що особа звернулась за оформленням паспорта (ID-картки або паспорта-книжечки) можна отримати у підрозділах ДМС України та в центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП). Або у центрах обслуговування громадян «Паспортний сервіс», якщо особу ідентифіковано за відомостями Єдиного державного демографічного реєстру або відомчої інформаційної системи ДМС.
Крім того, громадяни можуть отримати довідку про те, що особа звернулася за оформленням паспорта-книжечки або вклеювання до нього фотокартки при досягненні 25-, 45-річного віку. Але такий документ оформлюють лише в територіальному підрозділі ДМС України.
Задля вирішення проблем із виплатами для ВПО Міністерство соціальної політики запровадило централізацію призначення, нарахувань та виплати в ЄІССС.
З 1 жовтня Мінсоцполітики впроваджує в усіх регіонах України Єдину інформаційну систему соціальної сфери (ЄІССС). Це дозволяє централізувати призначення, нарахування та виплати для ВПО, що значно прискорить отримання допомоги та розв’язання проблемних питань переселенців. Мета впровадження ЄІССС: кожен переселенець буде отримувати послуги за місцем свого фактичного перебування.
В умовах воєнного стану екстериторіальний принцип надання таких видів соціальної підтримки як субсидії та пільги забезпечить право людей на допомогу від держави за будь-яких обставин. Це важливо в умовах воєнного часу, коли частина людей вимушено змінили своє місце проживання.
Саме тому в середині вересня відповідним рішенням уряд передбачив передачу функцій призначення, нарахування й виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України, які працюють за екстериторіальним принципом.
З 1 жовтня Пенсійний фонд України виплачуватиме призначені органами соціального захисту населення субсидії та пільги. А вже з 1 грудня Фонд буде не тільки виплачувати субсидії та пільги, а й призначати їх.
Громадяни, як і раніше, одержуватимуть виплати на свій банківський рахунок або через пошту.
Усі внутрішні переселенці, які намагалися оформити державну допомогу до 30 квітня через застосунок «Дія», але не отримали її, зможуть повторно подати заявку до 1 грудня.
Планується, що відповідні законодавчі зміни Уряд затвердить найближчим часом. Варто зазначити, що наразі прийом таких заявок триває до 1 жовтня.
Щоб подати повторну заявку, необхідно прийти особисто до органу соцзахисту та написати ще одну заяву. Або ж надіслати її поштою.
Органи соцзахисту зобов’язані прийняти у людини повторну заяву та розглянути її – навіть якщо вона зараз не може підтвердити подання першої заяви до 30 квітня.
Діти переселенців із ТОТ чи зони бойових дій, що вперше отримують паспорт, тепер мають шанс на повний пакет соціальних гарантій від держави.
З такою ініціативою виступило Мінреінтеграції, команда якого розробила відповідний законопроєкт. Новація полягає у тому, щоб дітей із ТОТ і територій, де ведуться бойові дії, при отриманні паспорта не залишати без реєстрації, як є зараз. Адже так вони не можуть отримати довідку ВПО, й відповідно – допомогу від держави, а також інші адміністративні та публічні послуги.
Пропонується реєструвати підлітків за місцем фактичного проживання батьків чи їхніх офіційних представників.
Уряд підтримав ініціативу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій та наприкінці вересня скерував до Парламенту відповідний законопроєкт.
У «Дії» з вересня 2022 року уже доступні нові сервіси та документи:
Послуги та документи, які стануть доступними у застосунку Дія найближчим часом:
На початку серпня 2022 уряд ухвалив постанову, що дозволяє швидше впроваджувати держпослуги без участі чиновника. А 24 серпня, у День Незалежності України, відбувся запуск нової послуги на порталі «Дія» – автоматична реєстрація ТОВ.
Для того, щоб зареєструвати ТОВ на порталі «Дія», потрібно авторизуватися на порталі; заповнити заяву на реєстрацію ТОВ, вказати необхідні дані; підписати заяву електронним підписом. Після цього система автоматично сформує та надішле заяву на реєстрацію ТОВ. Якщо заява відповідає усім умовам, ТОВ буде зареєстрований автоматично. Якщо ж не відповідає хоча б одній з умов, реєстрація відбудеться за участі державного реєстратора, онлайн, та протягом одного робочого дня.
У серпні 2022 року Уряд доповнив новими адміністративними послугами соціального характеру перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надають органи місцевого самоврядування через ЦНАП.
Зокрема, до Переліку внесено такі послуги:
Мінцифра нагадує, що продовжує відстежувати якість надання адміністративних послуг.
Рік тому відбулося масштабне опитування українців, які ділилися власним клієнтським досвідом через QR-опитування, Viber чи SMS. А керівники ЦНАПів мали змогу опрацьовувати всі отримані відгуки в режимі реального часу, реагувати на них та оперативно розв’язувати проблеми відвідувачів. І таким чином підвищувати якість надання послуг.
Зараз українці також можуть залишити відгук про свій візит до ЦНАПу. Для цього необхідно відсканувати QR-код, розміщений у Центрі, або натиснути кнопку «Залишити відгук» на мапі Дія.Центрів.
Навіть у такий складний для нашої держави час працівники ЦНАП продовжують виявляти та розв’язувати проблеми у сфері держсервісу для того, щоб українці отримували послуги високої якості.
Більше – у подкасті за участі координаторки Мережі UPLAN в Дніпровському та Запорізькому регіонах Анни Колохіної та експерта Центру політико-правових реформ Євгена Школьного.
Матеріал підготувала Анна Колохіна,
голова правління Дніпровського центру соціальних досліджень,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Дніпропетровській області