Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Чи дотримувалися права правоохоронців під час цьогорічних виборів?

Лис / 19
18
image
image

Інші новини

«Так вийшло, що в першому турі президентських виборів – у зв’язку із системою цих відкріплень і делегування наших сил, великим розпиленням по дільницях, – напевно, відсотків сорок наших поліцейських і рятувальників, гвардійців не змогли проголосувати, тому що були віддалені від дільниць і займалися своєю безпосередньою роботою», – повідомив 1-го квітня в ефірі телеканалу ICTV міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков.

Втім, за інформацією радника міністра МВС Івана Варченка, йшлося не про 40% загальної чисельності працівників Національної поліції, Державної служби з надзвичайних ситуацій та Національної гвардії України, а про відсоток осіб, яких у день виборів спрямували у відрядження для охорони громадського порядку на дільницях. Таких було близько 7 тисяч. Отже, приблизно 2800 правоохоронців не змогли проголосувати.

Ми не знаємо точну кількість осіб, які не змогли реалізувати своє право голосу через виконання службових обов’язків, але маємо проблемне питання, яке треба вирішувати.

Наприкінці лютого 2019 року я, як виборчий омбудсмен Громадянської мережі ОПОРА, під час Форуму «Забезпечення публічного порядку і безпеки під час передвиборчої кампанії», що проводило регіональне представництво Консультативної місії Ради Європи (КМЄС) у Харкові, поставив питання про необхідність вжиття всіх можливих заходів для забезпечення реалізації право голосу поліцейських.

Характерно, що працівники поліції, які були присутні на заході, зауважували, що це був перший випадок, коли хтось, на їх пам’яті, згадав про їхні виборчі права.

Так само інші виборчі омбудсмени ОПОРИ в усіх регіонах України підняли це питання – перед керівниками обласних управлінь Національної поліції, патрульної поліції, Державної служби з надзвичайних ситуацій, підрозділів Національної гвардії.

На всіх зустрічах, тренінгах, селекторах омбудсмени нагадували, що керівництву необхідно заздалегідь повідомити своїх підлеглих, де вони нестимуть службу у день виборів, щоб останні мали змогу скористатися правом на тимчасову зміну місця голосування. Нагадаємо, що останній день прийняття відповідної заяви – за 5 днів до дня голосування.

21 липня ми переконалися, що роботу правоохоронців у день голосування на позачергових виборах до парламенту було організовано таким чином, щоб вони мали змогу проголосувати.

Але постала нова проблема – забезпечення належних умов несення служби поліцейськими під час виборів.

На минулих парламентських перегонах працівників Національної поліції України залучали до:

  • Транспортування виборчих бюлетенів від окружних виборчих комісій (ОВК) до дільничних виборчих комісій (ДВК).
  • Забезпечення збереження виборчих бюлетенів у приміщеннях ДВК до дня голосування.
  • Забезпечення правопорядку під час проведення голосування на виборчій дільниці.
  • Охорони виборчої документації під час її транспортування членами ДВК до ОВК після підрахунку голосів на виборчій дільниці.

18-19 липня окружні виборчі комісії передали до дільничних виборчих комісій бюлетені, де вони зберігалися у закритих сейфах – металевих шафах – під постійною охороною поліцейських.

Зауважимо, що Центральна виборча комісія розробила вимоги до приміщень ДВК та приміщень для голосування, де визначила мінімальні параметри їхніх розмірів, кількість виборчих скриньок та кабінок для голосування тощо. Але там немає жодного слова про необхідність створити прийнятні умови несення служби для поліцейських, які вдень та вночі чатують біля опечатаних сейфів з бюлетенями.

Так, місцеве керівництво поліції останнім часом приділяє більше уваги питанню організації такого чергування: намагається змінювати правоохоронців, аби вони не зморилися під час кількаденного цілодобового несення служби у маленьких кімнатках, які часто не обладнані навіть елементарним приладдям. Але не завжди вдається провести заміну, враховуючи, що у багатьох підрозділах вже хронічним є некомплект особового складу.

Трапляється, що поліцейський вимушений безперервно чергувати 2-3 доби, поки охороняє сейф з бюлетенями. Добре, якщо в кімнаті, де правоохоронець фактично живе, є нормальне ліжко. Але іноді працівники поліції відпочивають на стільцях або просто на підлозі. Наявність вентиляції, доступ до води, туалету, забезпечення харчуванням – таке трапляється не завжди.

 

Після такого чергування наступає день виборів. 21 липня вже о 7.15 почалося ранкове засідання дільничної виборчої комісії. З 8 ранку до 8 вечора тривав процес голосування. Під час нього працівники поліції, відповідно до Закону, мають знаходитися поза межами приміщення для голосування. І тільки в разі порушення на дільниці, і на запрошення очільників ДВК, поліцейські можуть зайти – для відновлення громадського порядку, припинення та фіксації правопорушення.

Але де впродовж голосування мають перебувати правоохоронці? Будь-де – в коридорі або на вулиці просто неба. Головне – щоб поряд із виборчою дільницею.

Після завершення процесу голосування – 21 липня о 20 годині – розпочалося підсумкове засідання ДВК – підрахунок голосів. В цей час поліцейські мають знаходитися також поза межами приміщення для голосування – там, де вони вже перебувають 12 годин.

«Вишенька на торті»: після завершення підсумкового засідання дільничної виборчої комісії, поліцейські охороняють виборчу документацію під час транспортування до ОВК. Потім правоохоронці чекають, поки ДВК здасть документацію – іноді понад добу через великі черги.

Весь цей час поліцейські перебувають у нестерпних, нелюдських умовах.

До речі, абсолютно така ж ситуація спостерігалася і під час цьогорічних президентських виборів, і ще раніше.

Попереду ще багато виборчих кампаній, вже незабаром – до місцевих рад. Якщо держава та суспільство вимагають від поліцейських належного виконання свого службового обов’язку – охорони публічного порядку під час виборів, з чим цього року правоохоронці впоралися доволі непогано, – важливо подбати про їхні умови роботи!

Юрій Чумак, експерт Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN,
громадський омбудсмен із захисту виборчих прав

Версія для друку

коментарі