Сфера громадської діяльності має перевагу у боротьбі за увагу аудиторії — вона досліджує, аналізує та пропонує шляхи розв’язання суспільно важливих проблем. Немає потреби щось вигадувати для зацікавлення інформаційного суспільства — робота НУО відповідає критерію актуальності якнайкраще.
Проте без належної комунікаційної роботи навіть найактивніші організації ризикують залишитися непоміченими. Саме комунікаційні менеджери допомагають здобути власний «голос» у переповненому інформацією світі.
Такі гравці команди «закривають» великий та важливий напрям роботи: вони відповідальні за те, щоб про вас не просто дізналися, а дізналися вчасно та лише корисну інформацію — якої потребує визначена цільова аудиторія.
Так, хороший комунікаційник не буває просто копірайтером або SMM-спеціалістом — вузька спеціалізація тут негативний фактор. Хороший комунікаційник — це універсальний «бойовий солдат».
Адже в умовах обмеженого фінансування (коли неможливо утримувати цілий штат вузькоспеціалізованих працівників) або браку часу (коли щось потрібно «на вчора») комунікаційник:
Утім, це лише поточна робота, рутина комунікаційного менеджера. А його «надзавдання», якщо говорити мовою режисерів, — це розробка «інформаційного образу» та втілення його в життя.
Те, що знають про організацію люди — результат роботи менеджера з комунікацій. Він чи вона не просто розказує про діяльність ГО — а розказує про неї там, де «сидить» її цільова аудиторія, і виключно зрозумілою мовою.
Ви можете вічність працювати над гучною темою, яка «бурлить» у суспільстві, але розповісти про неї всім і мовою, повною спеціальних термінів, означає не розповісти нікому.
Щоб адресат отримав ваше послання, комунікаційник створює комунікаційну стратегію — найбільш ефективний для кожної конкретної організації план спілкування.
Без певних навичок неможливо написати дієву комунікаційну стратегію. Можна уявити найпопулярнішу серед цільової аудиторії соціальну мережу, але чи знаєте ви результати відповідних досліджень: яка вікова категорія де «сидить», якому типу контенту віддає перевагу тощо?
До прикладу, ви впевнені, що зусилля, спрямовані на створення профілю у TikTok, варті того, щоб витрачати на це ресурси вашої організації?
Хороший комунікаційник має такі знання. Так ви заощаджуєте час і навіть бюджет організації, а головне — підвищуєте ефективність усієї діяльності.
Проте використанням теоретичних знань робота комунікаційника не обмежується — далі він застосовує їх на практиці.
Навіть якісний контент сам себе не просуває. Наприклад, щоб про експертні продукти дізналися, комунікаційний менеджер працює одразу в трьох «світах»:
Це — базовий, «стартовий» набір. Тому давайте поговоримо про кожен з цих напрямів роботи окремо.
Співпраця з медіа дозволяє виробити щось усереднене з того, що хочеться розказати, і з того, що буде цікаво широкій аудиторії. У цьому випадку охоплення аудиторії має найбільше значення, адже медійність додає авторитету експертам та організаціям.
Хороший комунікаційник постійно працює над базою медіа, що містить контакти журналістів, сфери їхніх інтересів тощо. Постійно нарощує дружні стосунки з медіа, підтримує контакти на офіційному та персональному рівні.
База медіа вашого комунікаційного менеджера важлива для запрошення журналістів на прес-конференції, для появи експертних коментарів у ЗМІ та запрошень на ефіри, для публікацій готових експертних матеріалів у виданнях тощо.
Оскільки громадські організації працюють з медіа переважно на безоплатній основі, найефективніша база медіа будується на особистих знайомствах з журналістами.
Окрім цього, залежно від специфіки та мети діяльності, ГО може сама стати медіа. Для цього створюють окремі інформаційні портали, канали на YouTube, в Telegram тощо. Хоча в такому випадку варто зважити всі «за» та «проти», вивчити, як працює такий тип медіа та розуміти, чи вистачить у вас ресурсів для запуску, підтримки та просування. Але це вже зовсім інша історія.
Вибір конкретних платформ — у соцмережах, месенджерах — залежить від специфіки діяльності НУО та інтересів цільової аудиторії. Визначити їх допомагає комунікаційна стратегія. Цей напрям роботи потребує від комунікаційника бути ще й креативним SMM-менеджером — спеціалістом, прокачаним у тенденціях та можливостях соціальних мереж.
Адже навіть якщо ви впевнені, що ваша робота — найважливіший продукт, цікава сторінка в соцмережі не може містити тільки новини й результати досліджень організації.
Щоб підвищити зацікавленість аудиторії комунікаційний менеджер може працювати над створенням спеціальних рубрик (добірок або цікавих фактів), які прямо чи опосередковано стосуються напрямів діяльності організації, робробляти власні тести, квізи, проводити розіграші та конкурси, навіть створювати меми. Такий «інтелігентний фан» робить сторінки «живими», а тому — значно привабливішими для аудиторії.
Грамотний SMM допомагає досягти суто технічних цілей: збільшити кількість відвідувачів сайту, а також за допомогою подій у Facebook запросити на офлайн-захід потенційно зацікавлених осіб.
Круглі столи, експертні обговорення або прес-конференції за участі експертів організації — це для комунікаційного менеджера додатковий інструмент просування.
До публічних заходів саме комунікаційник залучає ЗМІ, які згадають захід, вашого експерта чи організацію у своїх матеріалах, і якими можна поповнити базу медіа. Закриті експертні заходи, присвячені вузькій темі, — це можливість написати цікавий матеріал для колег-експертів або державних посадовців, а список учасників заходу дозволяє розширити карту стейкхолдерів, з якими потім можна підтримувати контакт, наприклад, надсилаючи короткі інформаційні дайджести тощо.
Правильна презентація роботи організації — це навичка, якою володіє комунікаційний менеджер і яку він постійно вдосконалює. Адже комунікаційна стратегія — це живий організм, який може змінюватися відповідно до потреб адресата. Комунікаційник однаково працює на організацію і для аудиторії — створює місток для порозуміння і більшої ефективності всієї роботи.
Ідеальний комунікаційний менеджер — той самий креативний універсальний солдат зі знаннями SMM, графічного дизайну, налагодженими контактами з журналістами та хорошим досвідом роботи — це коштовне, хоча й найбільш ефективне задоволення.
Утім, насамперед важливо визначитися з комунікаційними цілями та проаналізувати бюджет. Так легше знайти відправну точку пошуків.
Подумайте над акцентами роботи вашої організації. Можливо, найбільш актуальна для вас презентація організації на міжнародному рівні — тоді ключовим пунктом у виборі комунікаційника стане знання іноземних мов.
Або ж ви хочете «піти в маси» та підвищити рівень обізнаності громадян про проблеми, якими опікуєтеся. Тоді важливо шукати спеціаліста, який має успішний досвід роботи у соціальних мережах.
Пам’ятайте, що охопити усе й одразу неможливо. До того ж, часто потреби впираються у бюджет, і тоді доводиться виділяти те, що важливіше. Саме розуміння нагальних цілей і задач допоможе обрати ідеального для вашої організації спеціаліста.
Аліна Шостак,
комунікаційний менеджер
Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN
у Харкові