Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Анна Колохіна: Особливість наших досліджень – надання рекомендацій для покращення рівня сервісу ЦНАП

Січ / 23
18

Громадська мережа публічного права та адміністрації UPLAN працює вже шостий рік. Ми створювалися задля посилення впливу регіонів на впровадження різноманітних реформ.

У фокусі нашої уваги сім напрямів — конституціоналізм і демократія; організація виконавчої влади і реформа державної служби; діяльність публічної адміністрації; організація та діяльність органів правопорядку; суди і судочинство; запобігання корупції; місцеве самоврядування та регіональний розвиток.

Головне наше завдання полягає в розробленні аналітичних продуктів. Над цим ми працюємо як самостійно, так і з групами зацікавлених експертів, інших учасників.

Воєнний стан створив перед нами серйозний виклик — максимально зберегти склад Мережі і нашу діяльність. Можу констатувати, що нам це вдалося. До того ж ми приросли ще однією партнерською громадською організацією — «Волинським інститутом права». Тобто крім Харківського, Дніпропетровського, Одеського, Львівського регіонів і Міста Києва, тепер працюємо ще й на Волині.

Загалом наша Мережа складається з більше ніж 70 експертів, які мають індивідуальне членство, та 15 колективних членів – громадських організацій.

У 2022 році з колегами продовжили традицію щомісячних моніторингів головних новин і повідомлень у чотирьох напрямках: адмінпослуги та адмінпроцедура, судівництво, місцеве самоврядування та реформа децентралізації, владно-громадська взаємодія.

Ми виявили, що відбулося певне погіршення в комунікаціях між громадськими організаціями і представниками влади. На жаль, воєнний стан призвів до певної закритості влади по відношенню до людей. Зокрема, з міркувань національної безпеки органи місцевого самоврядування багато власних рішень не публікували.

Коли питання висвітлення діяльності органів влади під час воєнного стану було унормовано, то ситуація трохи покращилася. Ми також зафіксували певне загострення проблеми комунікації всередині між різними владними органами. У складний час далася в знаки незавершеність реформи децентралізації.

Втім, можемо констатувати: виконавча влада і місцеве самоврядування втримали керованість ситуацією, продовжили виконувати свої повноваження, зберегли життєздатність територіальних громад.

Під парасолькою Центру політико-правових реформ ми розвинули напрям подкастів. За участі наших експертів, у серії «Гід реформ» уже випущено 18 епізодів, котрі присвячені адмінпослугам, переселенцям, правосуддю.

Моніторинг і подкасти, які ми створюємо, спрямовані як на вузьку експертну аудиторію, так і на широкий загал. Аудіо формат є одним з найбільш зручних для сприйняття інформації. Намагаємося простими словами пояснити те, що відбувається в державі.

Також торік нам вдалося провести дослідження якості надання адміністративних послуг у чотирьох містах: Києві, Харкові, Дніпрі та у Львові за методологією, розробленою ЦППР. У процесі роботи ми акцентували увагу на діяльності ЦНАП і міських управлінь соціального захисту населення. Фокусувалися і на наданні адмінпослуг внутрішньо переміщеним особам. Нині дослідження перебуває на фінальній стадії, виконаний «польовий» етап.

Однак головна особливість наших моніторингових досліджень — надання рекомендацій працівникам органів місцевого самоврядування, аби ще більше покращити рівень сервісу в ЦНАП.

Дайджести у сфері надання адміністративних послуг

Мережа UPLAN регулярно публікує дайджести зі змінами у законодавстві та нововведеннями. Ми запрошуємо зацікавлених людей із ними ознайомлюватися. Якщо стисло, то у сфері надання адміністративних послуг з початку введення воєнного стану зміни відбувалися у трьох основних напрямах: відновлення, екстериторіальність та діджиталізація.

Говорячи про деякі послуги, ми з експертами у своїх моніторингах фіксували як позитивні тенденції, так і негативні.

Добре спрацювала система ЦНАП, яка однією з перших оговталася і не припиняла своєї роботи, навіть в умовах перебоїв з доступом до реєстрів. ЦНАП довели, що можуть не тільки надавати адміністративні послуги, а й бути центрами гуманітарної, кризової підтримки населення. В українців достатньо схвальні відгуки про їх діяльність.

Багато зроблено Урядом для полегшення життя українців, у тому числі внутрішньо переміщених осіб. Наприклад, щодо отримання паспортних послуг, державних допомог, реєстрації актів цивільного стану. Люди здобули право отримувати адміністративні послуги в будь-якому куточку України (екстериторіальність).

Від початку воєнного стану з’явилося багато нових послуг у застосунку Дія. Водночас, ми маємо розуміти, що діджитальні послуги також не є зараз панацеєю. Перебої з доступом до мережі інтернет та звʼязком ускладнюють роботу із застосунками. Людям як і раніше необхідні паперові документи, котрі можна носити з собою на випадок непередбачуваних ситуацій.

Належне врядування

У своїй роботі ми керуємося дванадцятьма принципами концепції належного врядування. Я вважаю, найбільш важливі — верховенство права, відкритість і прозорість діяльності органів влади.

Після верховенства й відкритості, на мою думку, важливим є принцип компетентності і ємності. Тобто ті люди, які працюють у системі надання публічних послуг, мають бути, фахові в тій сфері, за яку відповідають. Це значною мірою впливає на якість наданих послуг. Крім того, має бути результативність і довгострокова орієнтація.

Досягнення цих принципів є достатньо тривалим і динамічним процесом. Мережа UPLAN сприятиме цьому в міру своїх можливостей. Гадаю, такий підхід є правильним, адже суспільство також динамічно змінюється й розвивається.

Виклики у сфері публічного адміністрування

Насправді, найцінніший ресурс, який у нас є, — це люди. Збереження публічного адміністрування великою мірою залежить від морального стану працівників.

Спостерігаємо, що великі міграційні рухи відбулися серед жінок працездатного віку, котрі мають дітей. Вони є основною категорією, що працює в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Як представник Мережі UPLAN у Дніпропетровській області можу повідомити, що керівникам ЦНАП значною мірою вдалося зберегти людський ресурс, зокрема в ЦНАП міста Дніпро він збережений на 100 відсотків.

Знаю, що збереженню кадрового потенціалу протягом 2022 року багато уваги приділяли в Національному агентстві України з питань державної служби: там напрацювали відповідні зміни до законодавства, а також — класифікатор, який унормував питання оплати праці публічних службовців. Це надзвичайно актуально в нинішніх обставинах.

Адміністративна процедура

Стовп належного врядування — адміністративна процедура. Важливе досягнення 2022 року — ухвалення відповідного Закону. Документ передбачає уніфіковані правила відносин громадян із державою.

Тобто, це чітка процедура того, як мають виноситися рішення органами влади щодо людей та бізнесу. Якщо ж йдеться про відмову в наданні тої чи іншої послуги — її вмотивованість має бути обов’язково донесена громадянам.

Закон має набути чинності в грудні 2023 року. Така відстрочка необхідна для підготовки публічних службовців. Попри воєнний стан і важку ситуацію, процес їх навчання не припинявся. Важливо, що вже у 2022 році проведена велика кількість навчальної роботи: розроблені онлайн-курси, посібники, тривають тренінги.

Міністерство юстиції вже прозвітувало про відпрацювання 93 % законів, пов’язаних із різними адміністративними процесами. З них лише третина тих, котрі потребують приведення у відповідність до Закону «Про адміністративну процедуру».

Я бачила ці цифри: 227 документів не потребують змін, 139 законів потребують приведення у відповідність без значних термінологічних перетворень. Однак позитив полягає в тому, що це не є перешкодою для набрання чинності згаданого Закону.

Ми з колегами сподіваємося, що у 2023 році в цьому напрямку матимуть місце позитивні новини й Закон «Про адміністративну процедуру» буде запроваджений. Завдяки йому якість надання адміністративних послуг перейде на новий, якісний рівень. Принцип ухвалення рішень органами влади стане більш цивілізованим. Нам цього справді бракує.

Джерело: Реформа державного управління

Версія для друку

коментарі