Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Як організації здобути авторитет: досвід Центру досліджень місцевого самоврядування

Лис / 19
28

Центр досліджень місцевого самоврядування (ЦДМС) — це львівська громадська організація, яка працює понад десять років. Звісно, порівняно з деякими регіональними організаціями — це небагато, проте серед більшості активних сьогодні громадських організацій (ГО) Львівщини ЦДМС має повне право вважатися «старожилом».

ЦДМС утворений у 2007 році трьома засновниками, яких об’єднувала спільна ідея: робота на благо громади та активна діяльність зі сприяння розвитку місцевого самоврядування й громадянського суспільства загалом в Україні.

Уже протягом перших років ЦДМС працював за кількома напрямками:

  • місцеве самоврядування;
  • адміністративні послуги;
  • управління житловою нерухомістю в Україні.

Ці напрямки — основні, над якими групи експертів організації працюють роками. Тому давайте спочатку подивимося на результати, яких вдалося досягнути.

Управління житловою нерухомістю

Напрямок управління житлом від початку діяльності та досі очолює нинішній Голова правління організації Володимир Бригілевич. За цей період вдалося досягти значного прогресу: експерти ЦДМС брали участь у вдосконаленні системи управління житлом в Україні та безпосередньо долучилися до її становлення.

Експерти ЦДМС розробили навчальну програму «Управитель житловою нерухомістю». Під час впровадження ще у 2012 році провели пілотний курс навчання управителів житловою нерухомістю. Протягом семи років відбулося кілька циклів навчань. Починаючи з другого випуску учасники отримують посвідчення державного зразка про відповідну кваліфікацію.

Експерти видали посібник «Професійне управління житловою нерухомістю», що кілька разів перевидавався — відповідно до того, як змінювалося законодавство України.

Регулярно проводяться обговорення громадських законодавчих ініціатив у реформуванні системи управління житлом. Експерти організації брали участь у розробці стратегії сталого розвитку міста з акцентом на енергоефективність житлового господарства, а також протягом десяти років долучаються до проведення щорічного Всеукраїнського форуму ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирного будинку). 

Реалізація багатьох заходів та ініціатив базується на вивченні іноземного досвіду щодо напрямків та сфер, а також у взаємодії з іноземними організаціями та установами. Наприклад, розробка тренінгово-навчального курсу для керівників ОСББ проводилася на базі польського досвіду реформування ЖКГ.

Місцеве самоврядування

Протягом перших років роботи ЦДМС експерти організації активно долучалися до розробки Статуту міста, аналізували статути територіальних громад міст обласного значення. Зокрема, напрацювали проекти положень «Про громадські слухання», «Про місцеві ініціативи», «Про збори громадян» та кілька розділів і статей проекту нової редакції Статуту територіальної громади Львова, яку саме на той час (2009 рік) розробляли для міста.

Статут — це питання стратегічного розвитку міста. Саме тому члени ЦДМС активно висловлювали позицію щодо всіх важливих питань, оцінювали окремі ініціативи, проводили моніторинг належного забезпечення механізмів реалізації права членів територіальної громади на участь у місцевому самоврядуванні. Для цього вивчали питання стратегічного планування на муніципальному рівні, увійшли до робочої групи з підготовки Статуту територіальної громади м. Львова, а також видали практичний посібник з місцевого самоврядування під назвою «Львів’яни і місцева влада — діалог та взаємодія».

І зараз експерти ЦДМС входять до різних робочих груп при державних органах та органах місцевого самоврядування, співпрацюють з Львівською міською радою для вдосконалення способів взаємодії влади та громадськості, а також проводять навчальні семінари та тренінги щодо цього в інших громадах не лише Львівщини, а й Західної України загалом.

Адміністративні послуги

За цим напрямком експерти працювали над наданням якісних публічних послуг громадянам, а саме надавали методичну підтримку для створення Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) у Хмельницькому, здійснювали громадський моніторинг функціонування ЦНАП у містах західної України, оцінювали рівень задоволеності громадян якістю адміністративних послуг управлінь юстиції у Львівській області, проводили публічні заходи щодо ролі громадськості у покращенні якості надання адміністративних послуг у різних областях України.

Також активно займалися проблемами законодавчого врегулювання оплати адміністративних послуг, долучалися до розробки Концепції оптимізації надання адміністративних послуг у чотирьох міських радах та готували матеріали для практичних посібників, які розроблялися спільно різними організаціями для діяльності ЦНАП в Україні (наприклад, «Центри надання адміністративних послуг. Створення та організація діяльності», що видав Центр політико-правових реформ у квітні 2010 р.).

Зараз експерти організації працюють над вдосконаленням системи надання адміністративних послуг: аналізують поточний стан у різних громадах, надсилають відповідні рекомендації для вдосконалення їх надання мешканцям.

Протягом тривалого періоду експерти ЦДМС вивчали та розвивали напрямок медіації. Зокрема, це відбувалося під час реалізації таких проектів, як «Способи вирішення публічно-правових спорів з органами влади», «Медіація та примирення в адміністративному судочинстві», «Сприяння ефективному вирішенню публічно-правових спорів між громадянами та органами влади».

Під егідою Центру досліджень місцевого самоврядування почалося проведення навчальних семінарів «Медіація. Альтернативний спосіб вирішення спорів», і як результат — експерти, які долучилися до цієї роботи, створили Львівський центр медіації.

Як досягти успіху та здобути авторитет

Сьогоднішній досвід ЦДМС набутий завдяки тривалій та регулярній діяльності.

Починаючи з 2007 року минуло багато часу. Змінювалися працівники та експерти. З числа засновників в організації зараз залишився один із трьох — нинішній голова правління Володимир Бригілевич.

Для багатьох молодих людей ЦДМС стала першим кроком, поштовхом, майданчиком для набуття досвіду та певних навичок для того, щоб з легкістю реалізувати свої ідеї у місцевому самоврядуванні, бізнесі, політиці. Адже робота в громадській організації загартовує, навчає бути різностороннім, спілкуватися з різними категоріями людей та перебувати по обидві сторони барикад (і з боку влади, і з боку громади). Як наслідок — людина з громадського сектору завжди може себе реалізувати у багатьох сферах: і на державній службі, і в бізнесі.

 Незмінними залишилися основна ідея, мета створення громадської організації. І на її досягнення активно працюють вже нинішні експерти.

Звісно, з часом змінилися інструменти діяльності. Десять років тому суспільство потребувало діалогу — а саме висвітлення та роз’яснення процесів, які відбуваються навколо, діяльності органів влади та місцевого самоврядування, та ознайомлення з результатами досліджень в окремих сферах. Якщо тоді мешканці відвідували всі заходи такого роду, бо це не було поширеним явищем, то зараз усе зовсім по-іншому.

Сучасне громадське життя перенасичене публічними заходами, інформацією з різних сторін та організацій. Громадяни не завжди розуміють, кому саме варто довіряти. А з цього випливає й одна з найважливіших ознак громадських організацій — досвід та авторитет. Це цінності, які не можна купити. Вони здобуваються роками та тривалою діяльністю. Саме тому важливо не намагатися охопити все й стати експертом у всіх сферах та напрямках. Вивчення теми повинне бути системним та глибинним.

Для успішної діяльності в межах конкретної сфери важливо розвивати партнерство з іншими спеціалізованими організаціями чи установами, налагоджувати контакти з науковцями, іноземними ГО, вивчати іноземний досвід тощо. Для системного впливу на політики на регіональному та загальнодержавному рівнях — брати участь у робочих групах, комісіях, дорадчих органах при органах влади.

Якщо раніше суспільство потребувало написання та прийняття нових нормативних актів — то сьогодні акцент стоїть на аналізі їх ефективності, контролі за їх виконанням. Активні та успішні ГО вимагають звітування, контролюють діяльність органів влади та виконання законодавства. Тому моніторинг виходить на передній план діяльності ГО.

І якщо десять років тому звичайний формат інформаційних заходів —обговорення, презентації, круглі столи — абсолютно нормально сприймався громадськістю, то сьогодні вже досить підготовлена громадськість потребує нестандартних підходів та атракцій — наприклад, квестів, відео-роликів, мобільних додатків, театральних вистав тощо.

Як бачимо, діяльність громадських організацій потребує глибинного та системного підходу, а також повинна йти в ногу з часом та слідувати викликам сучасного суспільства. В іншому випадку — організація має всі передумови для того, щоб стати черговою нікому не цікавою та не потрібною, яких сьогодні тисячі.

 

Христина Тибінка,
регіональна координаторка Громадської мережі
публічного права та адміністрації UPLAN,
експертка Центру досліджень місцевого самоврядування

Версія для друку

коментарі