Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Вибори голови обласної ради: чи потрібні зміни?

Лис / 19
25

8 листопада обрали голову Дніпропетровської обласної ради. Відповідно до ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», голосування відбувалося таємно з числа депутатів ради під час засідання сесії.

Регіональний експерт Мережі UPLAN Вадим Шебанов вважає, що необхідно виносити на експертне обговорення питання зміни законодавства про вибори обласних рад.

«Обласні ради мають унікальну форму виборів. Чому ми обираємо голову міста, президента прямим голосуванням, а проміжну ланку — обласну — непрямим. До того ж, голова облради захищений від переобрання лише на один рік, що може призвести до певних маніпуляцій», — зазначає експерт.

Голова обласної ради, як і міської, повинен мати важелі впливу на розпорядників коштів. Наразі ж відбувається так, що бюджет ухвалює обласна рада, а розподіляє — обласна державна адміністрація, призначена президентом. Виходить, що територіальна громада області фактично не впливає на діяльність ОДА.

«Необхідно покінчити з дуалізмом влади. Для того, щоб була відповідальність, центр влади має знаходитися в області. Тож виникає питання до представників партії, що має монобільшість у парламенті: чи зміниться виборче законодавство і яким чином? Вони хочуть змінити кількість обласних депутатів, але ще є питання обрання голови облради», — вважає експерт.

Що зміниться з введенням інституту префектів

«Ми підходимо до того, що будуть ліквідовані облдержадміністрації, введений інститут префектів. Префект буде відслідковувати відповідність законам та Конституції України всіх рішень, прийнятих місцевою владою. Обласна рада створить уряд області, тобто стане розпорядником коштів», — зазначає Вадим Шебанов.

На думку експерта, постає завдання зробити в області ту модель, яка існує у містах. При цьому варто звернути увагу на практику деяких європейських міст. Річ у тому, що одна людина не може бути спеціалістом у всіх галузях. Вести політичну боротьбу й при цьому професійно керувати містом — досить важко.

«У Любліні, наприклад, розділили повноваження: міський голова — як президент міста, очолює представницьку вертикаль, представляє інтереси міста, спілкується з керівництвом країни, а керувати виконавчою вертикаллю призначають керуючого, який не йде у політику, а працює за контрактом», — розповідає експерт.

Такий підхід варто застосувати на рівні області: голову обласної ради обирати прямим голосуванням, а на засіданні сесії призначати керуючого — керівника уряду області, який відповідатиме за всю виконавчу вертикаль області. Тоді є шанс, що це місце займуть професіонали.

Дискусійне питання

Існують побоювання, що концентрація влади в одних руках, особливо на місцевому рівні, може призвести до виникнення небезпеки.

«У таких випадках я завжди ставлю питання: в якому проміжку часу ми живемо? Коли в тебе ворог вже не біля воріт, а у дворі, тоді необхідно концентрувати владу задля швидкого реагування», — відповідає експерт.

Для того, щоб зважити усі «за» та «проти», питання виборів до обласних рад потрібно винести на широке експертне обговорення.

 

З експертом спілкувалася
Наталя Головата

Версія для друку

коментарі