Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Консультації з громадськістю — інструмент діалогу між владою та громадою

Лют / 20
27
image

Ефективний діалог між органами влади та громадськістю — це один з невід’ємних елементів демократії. Налагодженню системного діалогу безпосередньо сприяють врахування громадської думки, залучення громадськості до вирішення важливих для суспільства питань та її участь у розробці проектів рішень органів влади.

Саме ці аспекти — завдання для проведення консультацій з громадськістю, що серед інших є не менш важливим механізмом, який забезпечує відкритість та прозорість діяльності органів влади.

Консультації з громадськістю — це комунікація, процес обміну інформацією між суб’єктами владних повноважень та громадянами чи громадськими об’єднаннями.

Як регламентуються консультації з громадськістю

Для залучення громадян до участі у формуванні та реалізації державної політики з найбільш важливих суспільно значущих питань Постановою Кабінету міністрів від 03.11.2010 р. № 996 затверджений Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики.

Цей нормативний акт регулює проведення консультацій органами виконавчої влади, які є розробниками проекту нормативно-правового акта чи готують пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного та суспільного життя.

Про проведення консультацій з громадськістю органами місцевого самоврядування здебільшого згадують двома-трьома реченнями в статуті громади (якщо він затверджений). Водночас у відповідальних та зацікавлених у взаємодії громадах діють спеціальні Порядки проведення консультацій з громадськістю, які переважно розроблені за шаблоном вищезгаданого Порядку.

На необхідності ухвалення Положення про консультації з громадськістю в територіальній громаді як додатка до Статуту наголошують у Методичних рекомендаціях щодо розроблення Статуту територіальної громади.

Отже, складається ситуація, коли у певних громадах проведення консультацій з громадськістю суттєво відрізняється від інших. Ідеться про ініціаторів консультацій, предмет чи вимоги до осіб, які можуть подавати зауваження та пропозиції.

Одним з напрямків реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016-2020 рр. є забезпечення ефективних процедур участі громадськості під час формування та реалізації державної, регіональної політики та розв’язання питань місцевого значення.

Щодо консультацій з громадськістю в межах цього напрямку Стратегія визначає такі завдання:

  • унормування на законодавчому рівні порядку проведення органами виконавчої влади та місцевого самоврядування консультацій з громадськістю щодо проєктів нормативно-правових актів під час їх розроблення зі встановленням вичерпного переліку випадків, коли такі консультації не проводяться, та механізму запобігання порушенню вимог щодо обов’язковості таких консультацій;
  • сприяння запровадженню на рівні органів місцевого самоврядування публічних консультацій з громадськістю, громадської експертизи їх діяльності та діяльності їх виконавчих органів, посадових осіб, комунальних підприємств, організацій та установ;
  • сприяння запровадженню обов’язкових публічних консультацій у процесі підготовки проєктів Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

Робоча група проекту Координатора проектів ОБСЄ в Україні та Секретаріату Кабінету Міністрів України розробила проект Закону України «Про публічні консультації», зареєстрований у Верховній раді 27.12.2017 р. під № 7453.

Законопроект визначав порядок проведення публічних консультацій під час формування державної, регіональної політики, вирішення питань місцевого значення, підготовки проектів нормативно-правових актів, документів з питань державної, регіональної політики та з питань місцевого значення суб’єктами владних повноважень з метою врахування громадської думки для узгодження публічних, суспільних та приватних інтересів.

Проте до його положень поставилися досить критично, оскільки норми законопроекту зобов’язували консультуватися з громадськістю не лише Кабінет міністрів України, а й центральні органи виконавчої влади та народних депутатів теж. За результатами розгляду в першому читанні 18 вересня 2018 р. законопроект повернули на доопрацювання.

Предмет консультацій з громадськістю

Консультації з громадськістю проводяться з питань, які стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, а результати їх проведення враховуються органом виконавчої влади під час ухвалення остаточного рішення або в подальшій його роботі.

Для цього органи виконавчої влади до початку року складають орієнтовний план проведення консультацій на рік, який оприлюднюють на веб-сайті та в інших офіційних інформаційних ресурсах. Опублікований орієнтовний план не забороняє організаціям громадянського суспільства чи громадській раді ініціювати проведення консультацій з громадськістю. Ба більше: якщо ініціатива проведення консультацій надходить від не менше трьох організацій — їхнє проведення обов’язкове.

Визначає Порядок і перелік нормативно-правових актів, щодо яких проведення консультацій з громадськістю обов’язкове. Сюди належать акти, які стосуються конституційних прав, свобод та обов’язків, інтересів громадян і територіальних громад, визначають стратегічні цілі, пріоритети й завдання у відповідній сфері державного управління тощо.

Форми консультацій з громадськістю

Консультації з громадськістю можуть проводитися у таких формах:

  • публічне громадське обговорення;
  • електронні консультації з громадськістю;
  • вивчення громадської думки.

При цьому стосовно одного й того ж питання консультації з громадськістю можуть проводитися одночасно у всіх трьох формах.

Результати консультацій з громадськістю

Усі подані пропозиції та зауваження повинні бути вивчені та проаналізовані. За необхідності — із залученням до цього процесу фахівців.

За результатами проведених консультацій відповідальний орган готує звіт, із зазначенням інформації про врахування отриманих пропозицій та зауважень, з обов’язковим обґрунтуванням ухваленого рішення та причин неврахування отриманих зауважень та пропозицій. Звіт з результатами оприлюднюється в обов’язковому порядку.

На жаль, не всі органи влади та місцевого самоврядування дотримуються вимог. На веб-сайтах багатьох з них у розділі «Консультації з громадськістю» можна знайти лише оголошення про проведення консультацій, а у разі наявності опублікованого звіту — у ньому часто відсутня інформація про отримані пропозиції та зауваження, їх врахування чи мотиви відхилення.

Як наслідок — вплив та результативність проведених консультацій з громадськістю відстежити практично не можливо.

Висновки

Проведення консультацій з громадськістю — один з необхідних механізмів взаємодії органів влади та громадськості, що сприяє вирішенню важливих питань державного чи місцевого значення, а також розробці проектів нормативно-правових актів.

Наразі в Україні відсутній нормативно-правовий акт, ухвалений на законодавчому рівні, який би чітко регламентував порядок проведення консультацій з громадськістю.

Як наслідок — різні органи проводять консультації з громадськістю по-різному, в окремих випадках їхня роль взагалі формальна.

Перелік суб’єктів проведення консультацій з громадськістю чітко визначений у законі. Проте є випадки, коли їх проведення обов’язкове. Також є деталізований перелік підстав для відмови у врахуванні пропозицій від громадськості та затверджений єдиний формат підготовки звіту, що дозволяє уникнути багатьох проблем та неузгоджень.

Христина Тибінка,
експертка Центру досліджень місцевого самоврядування,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації
UPLAN

 

Версія для друку

коментарі