Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Реєстрація громадських формувань з охорони громадського порядку

Лют / 20
26
image

Круглі столи, дискусії, експертні обговорення — чисельні заходи, присвячені діяльності громадських формувань (ГФ), — не пропонують універсального рішення. ГФ залишаються сам-на-сам зі своїми проблемами, а поліція — без помічників.

Нещодавнє експертне обговорення у Харкові, присвячене результатами дослідження «Участь громад у забезпеченні правопорядку в Україні», перетворилося на гостру фахову дискусію. Вона викрила нові аспекти проблем, які заважають громадськості ставати добровільними помічниками поліції.

Виявилося, що головна причина бездіяльності ГФ криється в юридичній площині — у недосконалій процедурі реєстрації таких формувань.

На діяльність ГФ впливають поліція, держадміністрації та органи місцевого самоврядування. Такий розподіл впливу стає запобіжним заходом проти поліцейської монополії та можливих зловживань з боку влади. А регулює діяльність ГФ Закон України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону».

Стаття 12 цього Закону через неточність формулювання дозволяє ставати членами ГФ особам, які мають кримінальне минуле. Особливої уваги потребує питання саме реєстрації громадських формувань з охорони порядку, що наділяє їхніх членів певними повноваженнями.

Відповідно до законодавства, не кожна громадська організація є формуванням з охорони громадського порядку.

Чи є чинними громадські формування з охорони громадського порядку, що зареєстровані при органах місцевого самоврядування?

Одні громадські формування з охорони громадського порядку зареєстровані органами місцевого самоврядування, але не набули статусу юридичних осіб. Їхні очільники пояснюють це тим, що реєстрація була проведена раніше, за старої редакції Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».

Інші формування проходили «двоступеневу» реєстрацію: спочатку — рішенням органу місцевого самоврядування, а вже потім — державним реєстратором. А декотрі одразу подавали документи до державного реєстратора, маючи погодження від відповідного органу Національної поліції України.

З огляду на таку відмінність у правовій практиці реєстрації громадських формувань, виходячи з того, що, відповідно до ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», координація діяльності у сфері державної реєстрації громадських формувань належить до повноважень Міністерства юстиції, що також здійснює правову освіту населення, ми звернулися до Мін’юсту з проханням:

1) роз’яснити порядок реєстрації громадських формувань з охорони громадського порядку;

2) пояснити, чи можуть громадські формування з охорони громадського порядку діяти без набуття статусу юридичної особи.

За деякий час надійшла відповідь із розлогим поясненням (див. рис.).

З відповіді Мін’юсту можна зробити такий висновок: законодавство не передбачає діяльність громадських формувань з охорони громадського порядку та державного кордону без статусу юридичної особи.

Тому подібні утворення, що зареєстровані органами місцевого самоврядування, але не набули статусу юридичних осіб, повинні обов’язково зареєструватися у порядку, встановленому Законом. Інакше їхня «правоохоронна діяльність» вважатиметься незаконною.

Чи мають право здійснювати функції з охорони громадського порядку громадські об’єднання, зареєстровані без дотримання вимог Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону»?

Траплялося, дехто «просто» реєстрував громадську організацію (без погодження з Національною поліцією), але в статуті прописував, що вона займатиметься охороною громадського порядку.

Приміром, достатньо відомі «Національні дружини», що мають 15 обласних відокремлених обласних підрозділів, зареєстровані не як громадське формування з охорони громадського порядку, а як громадська організація. Що не завадило їй проголошувати: «Це організація, метою якої є забезпечення порядку на вулицях українських міст». (Щоправда, у деяких регіонах є й поодинокі «Національні дружини» — громадські формування з охорони громадського порядку).

Так, усі громадські об’єднання, зокрема громадські формування з охорони громадського порядку, підлягають реєстрації відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».

Але є певні юридичні відмінності, визначені відповідно профільним законодавством про громадські об’єднання та громадські формування з охорони громадського порядку.

Зокрема, Закон України «Про громадські об’єднання» встановлює, що кількість засновників ГО не може бути меншою, ніж 2 особи, а за ЗУ «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», громадські формування створюються у складі не менше ніж 10 осіб.

Крім того, засновниками громадської організації можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають у нашій державі на законних підставах. Але якщо організація створюється як громадське формування з охорони громадського порядку, засновниками можуть бути тільки громадяни України.

Водночас ЗУ «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» встановлює додаткові вимоги щодо реєстрації громадських формувань з охорони громадського порядку:

  1. необхідність узгодження положення (статуту) з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, а також виконавчого органу ради, на території якої діятиме це громадське формування;
  2. рішення про його створення має бути підтримане відповідним органом Національної поліції.

Отже, можна дійти висновку: громадські об’єднання, утворені без дотримання критеріїв, визначених спеціальним законодавством, не набувають прав громадських формувань з охорони громадського порядку і не можуть здійснювати заходів, спрямованих на виконання завдань у сфері охорони публічного порядку.

Плутанина, пов’язана з реєстрацією громадських формувань, може спричинити появу фейкових ГФ.

На нашу думку, щоб запобігти подібним негативним явищам, самі територіальні громади мають брати участь у створенні громадських формувань з охорони громадського порядку.

Зі збільшенням кількості місцевих жителів у складі ГФ зменшується ризик незаконної та непрозорої діяльності всередині таких формувань.

 Ольга Мірошник,
 голова Фонду місцевої демократії, регіональна координаторка Мережі UPLAN

Юрій Чумак,
координатор проекту «Шерифи для нових громад» у Харківській та Дніпропетровській областях, експерт Мережі UPLAN

Версія для друку

коментарі