Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

У Дніпрі відбувся тренінг з реформи політичних фінансів

Лют / 19
08
image

7 лютого у Дніпрі громадські активісти, члени Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN та журналісти дізнавалися про реалізацію реформи політичних фінансів та вчилися контролювати витрачання коштів політичними партіями.

Реформа політичних фінансів розпочалася з прийняттям 8 жовтня 2015 року Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань запобігання і протидії політичній корупції». Але фактично вона почала впроваджуватися в середині 2016 року. Тоді створили НАЗК, набрали штат працівників і прийняли певні підзаконні акти.

«Що нам дає ця реформа? Держава запропонувала зі свого боку політичним партіям певний бонус у вигляді державного фінансування. З іншого боку, встановила певні правила гри – обмеження для тих осіб, які здійснюють приватне фінансування. Вона передбачила, що всі партії повинні звітувати про свою діяльність, а також встановила відповідальність і санкції», – зазначила експертка з питань політичних фінансів Юлія Зальцберг.

В Україні державне фінансування статутної діяльності політичних партій розпочалося в 3 кварталі 2016 року. На сьогодні право на це мають 6 політичних партій, які за результатами виборів у 2014 році набрали не менше 5% голосів. За результатами парламентських виборів 2019 року для отримання права на держфінансування партіям потрібно буде набрати не менше 2% голосів. За прогнозами експертів їх буде близько 9 – 11.

У законодавстві є формула для розрахунку суми коштів державного фінансування: кількість голосів виборців, які прийняли участь у виборах, помножити на коефіцієнт 0,02 і помножити на мінімальний розмір зарплати на 1 січня року, в якому виділяються кошти. У 2016 року це було 391 млн грн, у 2017 – 442 млн, у 2018 – 513 млн, у 2019 – 566 млн грн.

«Це загальна сума фінансування всіх 6 партій. Далі ці кошти надходять на рахунок розпорядника коштів – НАЗК, а воно вже вираховує, скільки коштів потрібно надати кожній партії, пропорційно до отриманих голосів виборців. У 2014 році найбільшу підтримку отримав «Народний фронт» – 22,14%, тож вони на сьогодні і мають найбільше коштів держфінансування. Найменшу підтримку мала «Батьківщина» – 5,68% голосів», – навела дані експертка.

Аналітик з партійних фінансів Громадського руху «ЧЕСНО» Ігор Фещенко розповів про інструменти громадського контролю за накопиченням та витрачанням коштів політичними партіями.

Для візуалізації інформації зі звітів партій було створено спеціальний сайт zp.chesno.org. Він містить інформацію про внески на користь партій, платежі з партійних рахунків та всі задекларовані партіями активи. Це дозволяє виборцю зрозуміти, хто ключовий донор партії і куди вона витрачає кошти, в тому числі державне фінансування.

«Як громадський сектор і журналісти ми маємо слідкувати за обіцянками політичних партій, які будуть балотуватися на виборах восени. Дивитися на їхні програми, що стосується правоохоронних органів, судів і т.д., відповідно з цього робити свій висновок, голосувати, і якщо партія проходить – контролювати виконання нею обіцянок», – зазначив експерт.

Версія для друку

коментарі