Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Чи дружні українські ЦНАП до батьків з дітьми?

Гру / 19
26

З появою дитини в житті багато що змінюється. Настає момент, коли батьки вже не можуть просто взяти і за необхідності кудись піти, не можуть робити що заманеться та коли заманеться. Натомість, усі плани та дії починають підлаштовуватися під нового члена сім’ї. Звісно ж, це спричиняє певні незручності та обмеження. Звісно, вони компенсуються неповторними емоціями, але життя це не дуже спрощує.

Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) — це місце, куди ми приходимо, щоб отримати послуги органів влади та місцевого самоврядування. Саме у ЦНАП надається більшість послуг, які супроводжують людину від народження і до смерті.

З народженням дитини виникає потреба відвідати ЦНАП для отримання навіть не однієї, а одразу кількох адміністративних послуг: треба зареєструвати народження нового члена суспільства, його місце проживання, отримати належні та передбачені законодавством допомоги від держави. Залежно від обставин, потреби у зверненні до ЦНАП виникатимуть і в майбутньому — як для батьків, так і для малюка.

Водночас, ми починаємо зовсім інакше сприймати звичні умови та зовнішні подразники — з урахуванням потреб та інтересів дітей, зважаючи на майже постійну їхню присутність з нами.

У першу чергу, дитина потребує турботи, безпеки та сприятливих психологічних умов. У них практично відсутня терплячість, діти набагато швидше виснажуються, а тому для сімей з дітьми стають важливі такі обставини, як швидкий та зручний спосіб добирання до ЦНАП, комфорт під час перебування там, а також наявність елементарних розваг та занять для дітей.

Стаття 4 Закону України «Про адміністративні послуги» визначає 10 принципів, на яких базується державна політика у сфері надання адміністративних послуг. У контексті отримання послуг та відвідування ЦНАП з дитиною (дітьми), мабуть, основними з них є «доступність і зручність для суб’єктів звернень», а також «раціональна мінімізація кількості документів та процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг».

Щоб зрозуміти, наскільки Центри надання адміністративних послуг в Україні дружні до дітей та сімей, ми використали результати моніторингу роботи ЦНАП та проаналізували наступні аспекти, які можуть вплинути на рівень задоволення батьків:

  • доступність;
  • умови для комфортного перебування в приміщенні ЦНАП відвідувачів з дітьми;
  • можливість попереднього запису на прийом;
  • можливість отримання найнеобхідніших для сімей з дітьми послуг.

Загалом моніторинг охопив дві категорії ЦНАП: Центри у 30-ти найбільших за чисельністю населення міст України та ЦНАП 20-ти об’єднаних територіальних громад (ОТГ) з різних областей.

 Доступність ЦНАП

Для дітей тривалі поїздки, особливо громадським транспортом, як емоційно, так і фізично виснажливі. Тому зручність розташування ЦНАП у місті чи на території ОТГ і, відповідно, весь процес добирання до нього — дуже важливе питання.

Більшість проаналізованих ЦНАП знаходяться у зручному для добирання місці з належною транспортною інфраструктурою. У відсотковому співвідношенні — 10% міських ЦНАП та 20% ЦНАП ОТГ мають не дуже зручне розташування.

До ЦНАП Деснянської РДА у м. Києві зручно дістатися автомобілем чи маршрутним таксі, проте від метро він знаходиться на досить великій відстані.

До ЦНАП м. Рівне та територіального підрозділу ЦНАП у Львові по вул. Костя Левицького, 67 зручно добиратися лише власним автотранспортом. Від зупинок громадського транспорту вони досить віддалені.

Для ЦНАП у об’єднаних територіальних громадах важливе не лише розташування в межах населеного пункту, а й можливість оптимального добирання жителів інших сіл, що входять до складу громади. У 4-х із проаналізованих ЦНАП ОТГ відсутнє регулярне транспортне сполучення між населеними пунктами громади. В одній ОТГ (Золотниківська) не з усіх сіл є прямі маршрути громадського транспорту до центру громади, а з деяких сіл автобуси курсують лише два дні на тиждень двічі на день.

Доступність приміщення ЦНАП для сімей з дітьми насамперед означає можливість потрапити до приміщення з візком чи, наприклад, з дитячим велосипедом. Для цього потрібен облаштований пандус.

Із 57 приміщень ЦНАП, які відвідали експерти, у п’яти пандус відсутній взагалі. Ще у трьох — не до кінця облаштований: існує похилий заїзд до приміщення, проте на ньому відсутні поручні.

На жаль, трапляються випадки, коли дотримання вимог та забезпечення умов робиться лише «для галочки»: пандус під дуже великим кутом, а це може бути небезпечно (наприклад, ЦНАП Соколівської ОТГ), або ж до облаштованого пандуса неможливо нормально доїхати по вулиці (ЦНАП Краснопільської ОТГ).

Не дуже зручно дістатися до ЦНАП у Миколаєві, де біля входу вивіска інформує про «в’їзд на пандус з центрального входу будівлі», який знаходиться за рогом. Звідти коридором на територію ЦНАП можна потрапити в супроводі охоронця.

А як бути батькам з дітьми у Білоцерківській ОТГ? Будівля Будинку культури, в якій знаходиться ЦНАП, обладнана зручним пандусом, але ЦНАП — на другому поверсі та й ліфт відсутній.

Звісно, в окремих випадках у посадовців є об’єктивні причини, чому немає пандуса. Наприклад, належність будівлі до пам’яток архітектури чи місцезнаходження в зоні історичного середовища. Але чи від цього легше користуватися послугами ЦНАП мамі з дитиною у візку? Сумнівно.

 Умови для комфортного перебування в приміщенні ЦНАП відвідувачів з дітьми

Облаштування зон очікування та обслуговування, достатня кількість місць, інформування, надання супутніх послуг — важливі для всіх відвідувачів.

Для сімей з дітьми важливе забезпечення у ЦНАП таких двох умов, як наявність дитячого куточка (та його наповнення), а також столика для пеленання немовлят.

Результати моніторингу демонструють, що за цими параметрами всі ЦНАП, у яких здійснювався моніторинг, можна поділити на чотири групи:

І — у ЦНАП немає жодних умов та занять для дозвілля дітей;

ІІ — у ЦНАП для дітей є базовий набір канцтоварів (у 99% це олівці, розмальовки та чисті аркуші паперу), який за потреби видають для дітей, або ж є дитячий куток з дитячим столиком, стільчиками та приладдям для малювання;

ІІІ — ЦНАП з облаштованим дитячим куточком або дитячою кімнатою, різноманітними засобами для проведення дозвілля (канцтовари, іграшки, книги, конструктори тощо). Пеленальний столик для найменших відвідувачів відсутній;

IV — у ЦНАП є дитяча кімната чи гарно облаштований дитячий куточок, а також пеленальний столик для немовлят.

Як видно з діаграми, у 10 ЦНАП із 50 (а це аж 20%) відсутні будь-які умови для дітей (І група). В умовах боротьби з дискримінацією, з усталеними в радянський період стереотипами, в час, коли на всіх рівнях реалізується політика, спрямована на створення умов для розвитку дітей, а кожна громада прагне здобути статус «громади, дружньої до дітей та молоді», — це дуже сумний результат.

До цієї групи потрапили ЦНАП міст Біла Церква, Дніпро, Краматорськ, Кривий ріг, Кропивницький, Тернопіль, Херсон, а також Білоцерківської, Красносільської та Тетерівської об’єднаних територіальних громад.

Трішки краща ситуація у ЦНАП 10 громад (ІІ група): якщо ви прийдете сюди з дитиною — вам люб’язно дадуть олівці та розмальовки, щоб ви могли чимось зайняти малюка. Щоправда, лише у половині приміщень для цього є дитячий столик та стільці, де можна розмістити канцелярське приладдя, а в решті — «видається за потреби чи на вимогу». Хто слідкує за появою потреби — незрозуміло, адже невідомо, звідки батьки, які прийшли до ЦНАП вперше, мають дізнатися про наявність приладдя та про можливість озвучення відповідної «вимоги».

Більш прогресивні ЦНАП увійшли до ІІІ групи. Тут є обладнані дитячі куточки з переважно стандартним наповненням: з дитячими столиком та стільчиками, олівцями та розмальовками, іграшками. У ЦНАП цієї групи є й інші можливості для дітей: дитячі книги, які можна почитати чи розглянути з дитиною (наприклад, ЦНАП Тростянецької ОТГ), спеціальні дошки для малювання (наприклад, ЦНАП м. Хмельницький), телевізори, на яких демонструють мультфільми (наприклад, ЦНАП Чернігова та Кам’янського).

У двох ЦНАП облаштовані спеціальні дитячі кімнати: безпосередньо в приміщенні ЦНАП у Луцьку та в тій самій будівлі, поруч з приміщенням, де розташований ЦНАП, у Центрі надання адміністративних послуг м. Львова. В обох дитячих кімнатах ви можете залишити дитину під наглядом уповноваженого працівника, поки вирішуєте свої справи в ЦНАП, та періодично поглядати на них для свого заспокоєння. Для цього в дитячій кімнаті Луцького центру — прозорі стіни, а у Львові дитяча кімната обладнана камерами відеоспостереження, зображення з яких виводиться на розміщені у залах ЦНАП моніторах.

Незважаючи на такі зручності — відсутність стаціонарного пеленального столика зумовлює перебування цих двох ЦНАП у ІІІ групі. Бо такі зручності досить сумнівні — стаціонарний пеленальний столик, облаштований на другому поверсі будівлі міської ради у Львові, чи схований — в Луцьку, який заносять за потреби у якийсь вільний кабінет для пеленання немовляти.

Найбільш пристосовані за цими аспектами ЦНАП увійшли до останньої групи (IV група). Тут є добре укомплектовані дитячий куточок (кімната) та пеленальний столик. Приємно, що у цій групі опинилася найбільша кількість ЦНАП — 19 (38% від загальної кількості).

Якщо проаналізувати ЦНАП за цими ж показниками, але з поділом за категоріями громад, ситуація виглядає наступним чином.

 Як бачимо, зв’язку між створенням умов для дітей та типом громади немає. Отже, все залежить від бажання та політичної волі керівництва громади чи самого ЦНАП. Тому, мабуть, без виявленої ініціативи та подальшої уваги й контролю за реалізацією змін не обійтися.

Облаштування приміщення для перебування сімей з дітьми — це не лише комфортні зони очікування та обслуговування, а й наявність облаштованих кімнат гігієни для відвідувачів.

Їхнє місце розташування дуже важливе: кожен, у кого є діти, погодиться, що незалежно від того, кому потрібно скористатися вбиральнею — чи батькам (а це означає, що ти позбавиш маля свого прискіпливого й ретельного контролю), чи дитині (а тут ще важливіше — встигнути туди потрапити вчасно!) — на це є зовсім мало часу.

Приміщення 74% досліджених ЦНАП забезпечені кімнатою гігієни для відвідувачів. До решти 16% виникають питання.

У ЦНАП Тетерівської ОТГ вбиральня для відвідувачів відсутня взагалі.

У Кривому Розі, Дніпрі, Зимнівській, Краснопільській, Білоцерківській та Апостолівській ОТГ вбиральня розташована не безпосередньо у приміщенні ЦНАП, а в будівлі, у якій він розташований. Тобто передбачена не лише для відвідувачів ЦНАП, а й для користувачів інших приміщень чи установ в будівлі. І якщо більшість з них знаходиться в адміністративних будівлях, де зазвичай не дуже великий потік людей, то відділ ЦНАП «Лівобережний» у Дніпрі — в будівлі торгового центру.

Для зручності відвідувачів в окремих громадах намагаються створити якомога комфортніші умови. Наприклад, в Зимнівській ОТГ Волинської області за необхідності до вбиральні користувачів проводять адміністратори, а в Апостолівській ОТГ на стіні висить стенд зі схемою будівлі, за якою досить легко знайти кімнату особистої гігієни.

Можливість попереднього запису на прийом

Зрозуміло, що як би комфортно не були облаштовані приміщення, для сімей з дітьми завжди буде важлива мінімалізація затраченого часу. Немовлята потребують частого годування та сну, старші діти не можуть довго займатися одним і тим же заняттям, а тим паче — знаходитися на одному місці.

Саме тому ще одним важливим аспектом є можливість попереднього запису для отримання адміністративних послуг.

Ба більше, важливо мати можливість зробити це дистанційно — телефоном, на сайті тощо. Хай навіть не на кожен день тижня (у Тернопільському ЦНАП попередній запис передбачений на сайті на три тижні наперед, але лише на понеділок, середу та четвер, на вівторок та п’ятницю попередній запис не ведеться).

В окремих ЦНАП можна попередньо записатися лише для отримання найбільш «популярних» послуг: оформлення паспортів громадян України для виїзду за кордон та ID-карток (у Великокучурівській ОТГ і Маріуполі) та для отримання послуг реєстрації місця проживання (в Маріуполі).

На жаль, можливість попереднього запису взагалі відсутня для мешканців 7 громад, центри яких аналізували експерти. Серед них 2 ЦНАП міст та 5 ЦНАП ОТГ. У цих п’яти об’єднаних територіальних громадах потік відвідувачів ЦНАП зазвичай мінімальний, тому виникнення черги та тривале очікування майже неможливе. Це підтверджують дані середнього часу очікування в черзі та журнал реєстрації відвідувачів.

Для міських центрів (а саме — Рівного та Білої Церкви) це можна вважати неприпустимим. У цих ЦНАП середнє навантаження на одного адміністратора — 20-25 осіб на день, що свідчить про інтенсивний потік відвідувачів, тому залежно від виду послуг — очікування у ніби невеличкій черзі з двох-трьох осіб попереду може зайняти досить тривалий час.

Щоправда, у ЦНАП Рівного для отримання паспортних послуг та послуг щодо нерухомого майна можна записатися наперед. Але для цього треба особисто прийти до ЦНАП з паспортом, на місці оформити картку клієнта, за якою реєструють на конкретні дату та час. Виходить, щоб подати документи на отримання адміністративної послуги з використанням можливості попереднього запису (а ці категорії послуг не є «швидкими» та передбачають отримання результату через певний період) до ЦНАП потрібно прийти взагалі двічі.

 Можливість отримання найнеобхідніших послуг для сімей з дітьми

З появою нового члена сім’ї виникає потреба отримання цілої низки послуг. Серед них — реєстрація народження, реєстрація місця проживання, оформлення соціальної допомоги, згодом — виготовлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон тощо.

На жаль, ситуація з інтегрованістю цих послуг до ЦНАП дуже неоднорідна (кількісні дані — станом на період моніторингу).

Як бачимо, послуги реєстрації місця проживання не надаються у ЦНАП п’яти міст (25%), хоча ці повноваження делеговані саме територіальним громадам. Значно краща ситуація у ЦНАП об’єднаних громад — на час моніторингу реєстрацію місця проживання не проводили лише в одному ЦНАП ОТГ (5%).

Послуги реєстрації народження дитини, які належать до сфери реєстрації актів цивільного стану, можна отримати у 17 міських ЦНАП (53%) та 10 ЦНАП ОТГ (50%).

Соціальні послуги — невід’ємні та, мабуть, одні з найбільш популярних для сімей з дітьми. Це й оформлення субсидій, призначення державних допомог (при народженні дитини, у зв’язку з вагітністю та пологами, одиноким матерям, малозабезпеченим сім’ям) тощо. Вони надаються в 11 ЦНАП ОТГ із 20 проаналізованих. Гірша інтеграція соціальних послуг у містах — їх надають лише у ЦНАП 10 міст. Ще три міських ЦНАП у наданні послуг соціальної сфери обмежені лише видачею довідок та посвідчень.

Послуги з видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон не надаються у третині міських ЦНАП та половині ЦНАП ОТГ. У період проведення моніторингу ЦНАП багатьох об’єднаних територіальних громад перебували на етапі запровадження паспортних послуг. Хоча для невеликих громад це досить затратно — слід враховувати той факт, що це стане ще одним способом отримувати регулярні надходження до бюджету громади. Тому можна сподіватися, що ситуація після оприлюднення результатів моніторингу вже змінилася в кращий бік і буде позитивно змінюватися й надалі.

Наразі за переліком послуг багато ЦНАП ОТГ випереджають окремі ЦНАП найбільших міст. Це одна з переваг децентралізації та переведення функцій у громади.

Звісно ж, хочеться отримати максимальну кількість послуг за мінімальний час та за найменшу кількість відвідувань. Якщо ми йдемо у ЦНАП з маленькими дітьми — тим паче.

У ЦНАП, в яких інтегровані всі необхідні послуги, запроваджене комплексне надання послуг одним пакетом за «життєвими ситуаціями».

У такому випадку відвідувачі можуть одразу подати документи на всі необхідні їм послуги, якщо мають відповідні документи.

Наприклад, послуга одним пакетом за життєвою ситуацією «Народження дитини» включає:

  • державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження;
  • реєстрацію місця проживання новонародженої дитини;
  • призначення допомоги при народженні дитини.

Інші послуги пакету варіюються залежно від ЦНАП: в одних сюди включають реєстрацію дитини в дитячий садок, в інших — оформлення та видачу паспорта дитини для виїзду за кордон.

Якщо оформлення документів проводиться для третьої дитини в сім’ї — одразу приймаються документи для надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг для багатодітних сімей та оформлення посвідчення багатодітної сім’ї.

Перешкодою для запровадження надання послуг пакетом стають проблеми з інтеграцією до ЦНАП тих чи інших послуг. Зазвичай це послуги РАЦС та соціального характеру. Поступово карта ЦНАП, у яких надають послуги за життєвими ситуаціями, розширюється, та все більше мешканців громад мають можливість ними скористатися.

 Висновки

Моніторинг роботи ЦНАП показав не дуже втішні результати щодо доступності та зручності отримання послуг для дорослих з дітьми. За більшістю показників близько 20% ЦНАП мають прогалини. Звісно, за кожним окремим показником до цього переліку входять різні громади. Але ж в ідеалі ми хочемо бачити ЦНАП, дружній до дітей, в усіх аспектах.

Який він — ЦНАП, дружній для дітей?

  • Розташований територіально в центральній частині громади, поруч із зупинками громадського транспорту, який курсує регулярно, кілька разів на день та щодня з усіх куточків громади.
  • Знаходиться на першому поверсі будівлі, облаштований пологим пандусом, доступним з вулиці для заїзду візком.
  • У якому для дітей облаштований дитячий куток з різноманітними засобами для проведення часу: з книгами, іграшками, канцелярським приладдям тощо.
  • У якому встановлений стаціонарний та завжди доступний пеленальний столик.
  • До якого можна записатися наперед на зручні дату та час, щоб уникнути очікування в черзі.
  • У якому можна отримати всі необхідні послуги за мінімальний час та з мінімальним пакетом документів.

Насправді покращення більшості перелічених умов не потребує складних політичних рішень чи колосальних коштів. Головне — бажання змін та ініціатива.

З січня 2020 року в тестовому режимі планується запуск сервісу, який фактично усуває необхідність йти до ЦНАП батькам з дитиною — «єМалятко». Цей сервіс дозволить отримати одразу 10 послуг, пов’язаних з народженням дитини, за однією заявою, поданою в електронній формі ще під час перебування в пологовому будинку.

Фактично, сюди входять усі послуги, що надаються у ЦНАП з пакету життєвої ситуації «Народження дитини»: державна реєстрація народження дитини, її походження (якщо батьки не перебувають у шлюбі) та місця проживання, призначення державних допомог при народженні дитини, а також призначення допомоги багатодітним сім’ям та видача посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї (якщо сім’я підпадає під цю категорію).

Новими послугами, які входять у пакет сервісу, будуть реєстрація народженої дитини в електронній системі охорони здоров’я, в Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, присвоєння дитині номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі та визначення належності дитини до громадянства України.

Наразі сервіс працюватиме в тестовому режимі лише в 11 пілотних містах: у Києві, Дніпрі, Харкові, Одесі, Запоріжжі, Рівному, Кривому Розі, Львові, Луцьку, Вінниці та Маріуполі. Тому обов’язок керівників громад враховувати потреби та інтереси мешканців ніхто не скасовує.

 

Христина Тибінка,
експертка Центру досліджень місцевого самоврядування
та Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN

 

Версія для друку

коментарі