Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Як громади Одещини впливають на управління місцевими справами

Лип / 20
24

Якщо мешканці населеного пункту не можуть впливати на діяльність місцевої влади, брати безпосередню участь у місцевому самоврядуванні, то не можна стверджувати, що вони живуть у цивілізованому суспільстві.

Адже розвиток міст і сіл України повинен гарантувати своїм мешканцям достатньо високий рівень добробуту, культури, освіти та технічного розвитку.

Залучення громадян до місцевого самоврядування передбачає не просто інформування громадськості про наміри та справи влади, а й урахування побажань населення та реалізацію ініціатив, які надходять від членів громади.

Тому питання організації ефективної роботи з місцевими ініціативами для органів місцевого самоврядування ніколи не втрачає своєї актуальності. А в умовах реформування адміністративно-територіального устрою та децентралізації влади — лише посилюється.

Річний план заходів на 2020 рік із реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на 2016-2020 роки, ухвалений Урядом України 8 липня 2020 року, передбачає законодавче врегулювання обов’язкового прийняття органами місцевого самоврядування статутів територіальних громад та запровадження дієвих форм участі жителів в управлінні місцевими справами.

Що кажуть про статути територіальних громад експерти?

Експерти Мережі UPLAN вже звертали увагу на важливість статутів територіальних громад в сучасній практиці та розглядали різноманітні інструменти громадської участі.

Моніторинг використання інструментів громадської участі у Дніпрі здійснила регіональна координаторка Мережі Анна Колохіна, а львівські експертки Дзвенислава Челепіс та Христина Тибінка звернули увагу на обмеження способів залучення громадськості до участі у здійсненні місцевого самоврядування в період карантину.

Громадське залучення: чому участь громадян не така активна

Прийнятий план зобов’язує Уряд розробити та внести на розгляд парламенту законопроєкт, який зробить статути обов’язковими та зафіксує чіткі правові процедури громадських слухань, експертиз, місцевих ініціатив тощо.

Чи стануть ініціативи сталими на місцевому рівні за умови їх законодавчого закріплення — покаже час.

А наразі цікаві дані загальнонаціонального опитування щодо громадського залучення. Дослідження проводила Програма «Долучайся» взимку 2020 року.

Так, кожен третій українець (32,8%) зазначає, що з певною регулярністю бере участь у житті своєї громади. Водночас до діяльності громадських організацій долучається менша частка громадян — 16,9%.

Оцінка обізнаності громадян щодо громадських активностей, відповідно до даних опитування, показує, що приблизно дві третини українців (67,5%) знають про можливості участі у мирних зібраннях.

Респонденти переважно залучені до роботи громадських комітетів (8,1%), участі у громадських слуханнях (6,4%), мирних зібраннях (4,4%), ініціювати чи підписувати електронні петиції (4,2%).

Громадські слухання, обговорення, експертизи та інші місцеві ініціативи: як це відбувається на Одещині

Серед форм місцевих ініціатив, що дозволяють жителям громади долучитися до обговорення та розробки документів, слід назвати, наприклад, Стратегію розвитку Біляївської територіальної громади на 2017-2020 роки, затверджену Рішенням Біляївської міської ради 29 березня 2017 року.

Документ розроблявся за участі мешканців міста за методичної підтримки експертів Всеукраїнської асоціації сприяння самоорганізації населення і технічної підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Стратегія стала для міської ради, підприємців, мешканців та громади в цілому важливим путівником у діяльності.

У процесі роботи над Стратегією «Біляївка-2020» використовувалась сучасна методологія стратегічного планування з активним залученням представників громади, депутатів, працівників апарату міської ради, старост приєднаних сіл, підприємців.

До розробки проєкту стратегії були долучені чинні експерти Мережі UPLAN Андрій Крупник і Алла Орлова.

Проєкт Стратегії розвитку громади на 2020-2027 роки підготовлено в Яськівській ОТГ. Епідеміологічна ситуація зумовила онлайн засідання робочої групи з розробки стратегії з долученням експертів Одеського регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою».

Про слабку обізнаність громадян відносно участі у справах громади йдеться у вже згаданому опитуванні. І це підтверджується на практиці.

Правилами Благоустрою території об’єднаної територіальної громади Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району передбачено право громадян брати участь в обговоренні проєкту правил благоустрою території села; вносити на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів. Однак користуються мешканці ним нечасто. Наразі в громаді триває реалізація програми «Чиста громада», до якої мешканці долучаються охоче.

Загальні збори членів територіальної громади за місцем проживання як форма локальної демократії скликаються найчастіше при розгляді питань про добровільне приєднання територіальних громад. Такі збори проходять в багатьох ОТГ.

Важливими умовами їх проведення є отримання письмового запиту від мешканців села, жителі якого хочуть приєднатися, інформація від голови ОТГ про стан економічного розвитку сільської ради та склад її інфраструктурних об’єктів, ознайомлення жителів громади з процедурою приєднання територіальних громад до об’єднаної територіальної громади відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

У Вилківській та Маяківській ОТГ проведення таких зборів закріплюється у відповідному локальному нормативному акті: «Про скликання загальних зборів громадян Вилківської громади».

Досвід Біляївської ОТГ є показовим і щодо залучення молоді до процесів управління громадою.

За ініціативи молодих людей громади в місті була створена Молодіжна Рада. Її члени — незамінні волонтери на всіх міських святах, помічники та реалізатори багатьох молодіжних ініціатив в громаді. Саме вони організовують та проводять дискусійні клуби, ярмарки молодіжних ідей, дні молодіжного самоврядування.

Повертаючись до статистичних даних опитування, необхідно вказати на враження українців від реформ.

Відповідно до даних, українці очікують, що реформи принесуть якомога швидший результат. Третина громадян (31,6%) сподіваються відчути наслідки реформ вже протягом трьох років, тоді як майже кожен п’ятий (19,8%) — через 4-5 років. Приблизно така ж кількість населення (20,4%) думає, що реформи принесуть результати через 6 років чи пізніше.

Активна участь громадян у місцевих справах є запорукою розвитку місцевої демократії, здійснення реформи децентралізації, безпосередньої участі у мешканців у керуванні процесами місцевого розвитку, спонукання органів місцевого самоврядування до дій, у тому числі шляхом висунення пропозицій з метою покращення самоврядності територіальної громади.

З цього приводу не можна не звернути уваги на міжнародну ініціативу «Відкритий Уряд — місцевий рівень», програма якої пропонує органам місцевого самоврядування, які у співпраці з неурядовими організаціями впроваджують ініціативи з відкритого врядування, мають успішний досвід участі у національних програмах відкритого врядування, впроваджують політику відкритого врядування через механізми залучення громадян поділитися кращими практиками.

Усі згадані форми громадської участі, спираючись на електронне врядування, сприяють забезпеченню рівних прав, можливостей та інклюзивності, захисту суспільного простору та природних ресурсів, наданню якісних публічних послуг і протидіють корупції.

Ольга Нагорнюк,

заввідділу ОУНБ імені М.С. Грушевського,
комунікаційна менеджерка Мережі UPLAN в Одеській області

Версія для друку

коментарі