Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Комунальні підприємства: як перезавантажити систему?

Лют / 21
18
image

Щодня новини схожі на хроніки апокаліпсису — щось постійно трапляється з комунальними підприємствами (КП): рветься, лопається, тече, горить, не працює тощо. Не дивно, що в суспільстві КП мають славу неефективних установ, які лише розкрадають бюджет.

Проте сам інститут КП — це доволі поширена практика надання житлово-комунальних послуг та управління міським господарством. Тому, коли йдеться про ефективність його роботи, слід насамперед говорити про обґрунтованість створення кожного окремого КП і контролю за їх діяльністю з боку влади та суспільства.

Таку думку висловили експерти під час обговорення, присвяченого саме проблемам функціонування комунальних підприємств.

Вашій увазі — аналіз основних висновків експертів.

Правові основи діяльності комунальних підприємств

В Україні існує три форми власності: загальнодержавна, комунальна й приватна. Відповідно до Конституції України, органи місцевого самоврядування мають право створювати підприємства саме комунальної форми власності, розповів експерт Мережі UPLAN у Харкові Марк Воронов.

За словами експерта, який тричі ставав депутатом міськради, більшість з тих КП, які існують сьогодні в Харкові, створені обґрунтовано. Водночас існує чимало й таких, які створювали з дещо «незрозумілих міркувань».

«Тому питання, на мою думку, по-перше, в обґрунтованості заснування таких комунальних підприємств, по-друге, в контролі над діяльністю таких підприємств з боку депутатського корпусу та відповідних виконавчих органів місцевих рад», — зазначив пан Марк.

Ключовим також є питання про можливості та способи громад впливати й контролювати діяльність комунальних підприємств, каже експерт.

Але чому досі не налагоджений механізм такого контролю — це вже риторичне питання.

Теорія та міжнародний досвід функціонування комунальних підприємств

Світові відомі та активно використовуються три різні моделі управління міським господарством: англійська, німецька та французька.

Саме французька модель передбачає домінування КП при наданні житлово-комунальних послуг, розповів експерт Мережі UPLAN у Харкові Олег Конотопцев, і додав: «Самі по собі комунальні підприємства не є абсолютним злом, якого слід уникати».

Навіть у розвиненому капіталістичному світі існують та успішно функціонують КП. Окрім цього, в англійській моделі, де сфера надання житлово-комунальних послуг віддана виключно приватному сектору, також існують комунальні підприємства. Це, наприклад, метрополітени Нью-Йорка та Лондона.

Так, за словами пана Олега, створення КП є логічним та обґрунтованим:

  1. Там, де є природні монополії, і де загального регулювання недостатньо, щоб реально впливати на функціонування комунальних підприємств, і для цього потрібне право власності.
  2. Для продажу послуг і товарів окремим категоріям населення, які не в змозі заплатити справедливу ринкову ціну за ці товари й послуги. Йдеться, наприклад, про дитячі молочні кухні, які пропонують харчування для малюків з малозабезпечених родин.

У другому випадку, оскільки в нас немає закону про соціальне підприємництво, саме комунальним підприємствам доводиться заповнювати цю прогалину.

Негативний досвід функціонування комунальних підприємств

Дмитро Булах, депутат Харківської міськради, під час обговорення наголосив, що негативно на ефективність роботи КП впливає те, що їх часто використовують з «особливими» цілями.

«В області та місті є комунальні підприємства, створені для того, щоб працевлаштувати їхніх керівників. По суті, бюджетні кошти витрачаються для того, щоб хтось надав послугу особистого характеру іншій людині. А є ще комунальні підприємства, які створені для максимізації прибутків», — розповів пан Дмитро.

За словами депутата, також нерідко комунальні підприємства створюють задля політичного піару, щоб використати бюджетні кошти для помноження особистих політичних балів. І такі приклади, впевнений пан Дмитро, можна знайти по всій Україні.

Також депутат висловив особисту думку щодо того, яким може бути «фільтр» для створення КП: якщо бізнес може надавати певну послугу на ринку, тоді нема потреби задля цього створювати комунальні підприємства з аналогічними функціями для конкуренції з приватним бізнесом.

Чому комунальні підприємства збиткові?

За статистикою Львівської міської ради, яку навів експерт Мережі UPLAN зі Львова Ярослав Жукровський, у 2018 році збитки від діяльності міських комунальних підприємств становили 800 млн грн.

«Якщо місія КП бути ефективними і діяти в інтересах громади, то хіба на користь громади витрачають 800 млн грн на підтримку комунальних підприємств?», — запитує пан Ярослав.

Експерти впевнені, велика кількість КП не тільки у Львові, а й по Україні загалом, мають відверто збитковий характер діяльності. Це змушує сумніватися в доцільності їхнього існування.

І при цьому, розповідає Олег Конотопцев, тривалий час в Україні діяв наказ Мінрегіона, який зобов’язував КП обґрунтовувати свої тарифи, але ніхто його не виконував. А у 2018 році, коли в результаті децентралізації гроші «пішли на місця», Мінрегіон прийняв рішення, що тепер не обов’язково доводити обґрунтованість тарифів КП публічно.

Свіжої статистики щодо фінансування комунальних підприємств ще немає. Але у 2019 році КП обласних центрів загалом отримали з місцевих бюджетів понад 13 млрд грн на збільшення капіталу, погашення боргів, придбання техніки тощо.

З державного бюджету, що цікаво, КП обласних центрів України отримали понад 3 млрд грн. 700 млн з них «пішли» на оскарження рішень Антимонопольного комітету про порушення антимонопольного законодавства.

Як можна вдосконалити роботу комунальних підприємств та встановити контроль за їх діяльністю?

Насамперед слід удосконалити законодавчу базу: так, щоб вона чітко визначала можливі сфери створення КП.

При цьому, як запропонував Дмитро Булах, можна унеможливити створення комунальних підприємств, якщо їхні послуги може надавати бізнес.

Важливо зафіксувати, що керівниками КП не можуть бути депутати. Адже така ситуація створює конфлікт інтересів з депутатським контролем за діяльністю керівників КП.

Важливо перезавантажити систему, що існує, зокрема через створення дієвих наглядових рад, використання інших інструментів отримання публічної інформації та посилення підзвітності КП представницьким органам та громаді.

Також виправити ситуацію допоможе впровадження практики якісного аудиту діяльності комунальних підприємств, зокрема громадського. Тоді, якщо за результатами аудиту виявиться, що в послугах КП нема потреби, можна було б звужувати сфери їхньої діяльності чи взагалі їх ліквідувати.

І найголовніше: у місцевих громадах діяльність комунальних підприємств повинна бути максимально деполітизованою.

Ольга Мірошник,
координаторка Мережі UPLAN в Харкові,
голова правління Фонду місцевої демократії

Версія для друку

коментарі