Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Найактуальніші законопроєкти у політико-правовій сфері: березень 2023 року

Бер / 23
21
аналітика новини

Уже більш як рік упродовж повномасштабного вторгнення аналітичні центри України доводять свою стійкість та значущість. А в основі їхньої ефективної роботи — планування.

Для полегшення цього процесу експерти Центру політико-правових реформ щоквартально розповідають про найбільш актуальні законопроєкти, які потребують уваги громадськості.

Перелік «гарячих» документів та змін допоможе у визначенні пріоритетів роботи громадським організаціям, аналітичним центрам, окремим експертам, які працюють у семи напрямках:

  • конституціоналізм і демократія;
  • організація виконавчої влади і реформа державної служби;
  • місцеве самоврядування та регіональний розвиток;
  • діяльність публічної адміністрації;
  • організація та діяльність органів правопорядку;
  • суди та судочинство;
  • запобігання корупції.

Детальніше – у переліку найбільш актуальних законопроєктів станом на березень 2023 року.

Конституціоналізм і демократія

  • Закон України «Про політичні партії в Україні» — проєкт підготовлений робочою групою «Слуги народу», Висновок Венеційської комісії 2022, очікує на реєстрацію.
  • Комплексні зміни до Конституції України щодо удосконалення механізму державної влади (нова редакція Конституції після перемоги) — ЦППР підготував Зелену та Білу книги реформи, провів серію комунікацій з профільним Комітетом ВРУ.
  • Нові зміни до Закону «Про Конституційний Суд України» щодо конкурсного добору суддів КСУ.
  • Проєкт закону «Про місцевий референдум» № 5512 від 19.05.2021 — одержано висновок Венеційської комісії, очікує на ухвалення законопроєкту в першому читанні.
  • Зміни до парламентського законодавства щодо етики народних депутатів України.

Організація виконавчої влади і реформа державної служби

  • Закон про нормативно-правові акти — законопроєкт «Про правотворчу діяльність» № 5707 чекає другого читання. Проєкт містить чимало проблем (ЦППР підготував поправки чи не до кожної статті). Проте з приблизно 30 змістовних поправок, за результатами робочої групи, враховано тільки 11, ще 19 залишаються неврахованими. Водночас Комітет проєкт ще не розглядав.
  • Закон про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади — КМУ немає політичної волі на внесення цього законопроєкту. Замість нього внесено вихолощений законопроєкт про внесення змін до законів про КМУ і про ЦОВВ № 5469. ЦППР підготував поправки. Виглядає так, ніби актуальність його для влади вже втрачена.
  • Законопроєкт «Про публічні консультації» № 4254 — прийнято у першому читанні. Робоча група у комітеті завершила роботу. Комітет на початку 2023 рекомендував до прийняття у другому читанні, але не зберіг норму про обов’язок публічних консультацій щодо депутатських законопроєктів.
  • Закон про внесення змін до Закону про державну службу — проєкт закону № 6496 покращує стан справ, що існує, у питаннях вступу, проходження, припинення державної служби, проте не вирішує усіх наявних проблем. Законопроєкт очікує на перше читання.
  • Законопроєкт № 8222 «Про внесення змін до Закону України “Про державну службу” щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад» — ЦППР підтримує реформу системи оплати праці державних службовців. Водночас законопроєкт потребує доопрацювання, зокрема, щодо видів органів державної влади. Наразі законопроєкт знаходиться на розгляді в Комітеті ВРУ.

Місцеве самоврядування та регіональний розвиток

  • Законопроєкт про місцеві референдуми № 5512 — має хорошу якість.
  • Законопроєкт про місцеві державні адміністрації № 4298 у новій редакції — рекомендований Комітетом до прийняття у другому читанні, мав задовільну якість. Проте 15 листопада Комітет, очевидно під тиском Офісу Президента, суттєво концептуально переробив текст законопроєкту й тепер можна констатувати його незадовільну якість.
  • Законопроєкт про адміністративно-територіальний устрій № 4664, внесений урядом, — має погану якість, чекає на перше читання. Комітет домовився з Міністерством про переробку цього законопроєкту робочою групою Комітету після його розгляду у Верховній Раді у першому читанні.
  • Проєкт закону про місцеве самоврядування (нова редакція) — робота над законопроєктом припинена, робоча група розформована. Декларується бажання готувати Муніципальний кодекс, але після внесення змін в Конституцію України.
  • Внесення змін до Конституції України щодо реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади — проєкт був напрацьований за результатами публічних консультацій ще в липні 2020 року, але досі не внесений до ВРУ. Є два варіанти цього законопроєкту: від президентської комісії від кінця 2020 року та від робочої групи «Слуги народу» (чи Комітету, який проводив серію публічних консультацій щодо законопроєкту в 2020 році). Наприкінці 2021 року у ВРУ була створена міжфракційна робоча група з доопрацювання законопроєкту. Вона провела одне засідання.
  • Закон про службу в органах місцевого самоврядування — проєкт закону № 6504. Чекає першого читання, може бути взятий за основу. Але потрібно знайти легітимне рішення щодо одночасної наявності цього проєкту та проєкту закону №1
  • Законопроєкт № 8263 «Про дерадянізацію порядку вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України» — Центр вважає його надзвичайно актуальним, слушним та таким, що заслуговує на ухвалення. Водночас Центр надав Комітету пропозиції до другого читання.
  • Законопроєкт № 8056 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану» — потребує доопрацювання до другого читання. Профільний Комітет відтермінував його розгляд, буде створена робоча група для напрацювання норм законопроєкту.
  • Стосовно законопроєкту № 7283 «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування» — Центр підтримує ідею забезпечення розвитку місцевої демократії, забезпечення прав громадян України на безпосередню участь у місцевому самоврядуванні, своєчасне й повне отримання інформації про діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Законопроєкт заслуговує на ухвалення в першому читанні та доопрацювання до другого читання з врахуванням зменшення відповідних загроз.
  • Внесення змін до Закону України «Про засади державної регіональної політики» — норми закону потребують доопрацювання (зокрема, у зв’язку з новими викликами, які постали перед Україною через воєнні дії).

Діяльність публічної адміністрації

  • Можливо, знову відкривається «вікно можливостей» для законопроєкту № 4380 «Про адміністративний збір» чи його модифікації, адже державі потрібні ресурси.

Організація та діяльність органів правопорядку

  • Новий Кримінальний кодекс України.
  • Новий Закон України «Про Службу безпеки України».
  • Зміни до законів України «Про Державне бюро розслідувань» та «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про Бюро економічної безпеки» щодо приведення їх у відповідність до Конституції України (в частині перетворення ДБР на ЦОВВ та вилучення неконституційних повноважень Президента України щодо призначення керівника; вилучення неконституційних повноважень Верховної Ради України щодо делегування членів у конкурсні комісії в інших законах).
  • Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права (№2689 від 27.12.2019) або проєкт закону про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України (№7290 від 15.04.2022).

Суди та судочинство

  • Стратегія розвитку судової системи на 2021-2025 роки — затверджена Президентом в червні 2021 року. Війна призупинила розробку плану імплементації стратегії. Водночас Національна рада з відновлення розробила План Відновлення України, який містить заходи зокрема й в сфері судової реформи. Ймовірно, саме цей план стане програмним документом для подальшої реформи системи правосуддя.
  • Президентська ініціатива щодо зміни підсудності (законопроєкт № 5067) Окружного адміністративного суду м. Києва. Експерти ЦППР вважають ініціативи Президента кроком у правильному напрямку, хоча деякі положення законопроєкту потребують істотного доопрацювання.
  • Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” та інших Законів щодо дистанційного проведення з’їзду суддів України з кадрових питань» — законопроєкт № 5231.
  • Закон України «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України щодо покращення доступу до правосуддя» — законопроєкт № 6125. Експерти ЦППР підтримують прийняття законопроєкту.
  • Закон щодо відновлення третейського судочинства — на базі урядового законопроєкту № 3411.
  • Запровадження класичного суду присяжних.
  • Відновлення кримінальної відповідальності за постановлення суддею неправосудного рішення.
  • Закон про відшкодування шкоди потерпілим від насильницьких кримінальних правопорушень.

Запобігання корупції

  • Зміни до Закону України «Про прокуратуру», метою яких є: деполітизація посади Генерального прокурора і призначення на неї за результатами відкритого конкурсу; визначення обґрунтованих підстав та процедури звільнення Генерального прокурора з посади; позбавлення Генерального прокурора імунітету від дисциплінарної відповідальності з покладенням на Вищу раду правосуддя проведення розслідування і винесення рішення за спеціальною процедурою.
  • Проєкт Закону «Про публічні консультації» № 4254 від 23.10.2020 (див. детальніше у частині «Організація виконавчої влади і реформа державної служби»).
  • Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України».
  • Проєкт закону про Установу бізнес-омбудсмена № 3607 від 05.06.2020.
  • Запуск процесу перегляду законодавства з метою виявлення та запобігання лобіювання інтересів великого бізнесу — законопроєкт № 3059 від 11.02.2020.
  • Удосконалення механізмів притягнення до дисциплінарної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення з метою якомога швидшого усунення корупціонерів з посад.
  • Удосконалення законодавства щодо забезпечення доступу до інформації, особливо в частині відповідальності уповноважених осіб за порушення вимог законодавства з метою забезпечення прозорості діяльності органів державної влади.
  • Зміни до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» — законопроєкти № 6144, № 6201, № 6233.
  • Закони України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України» (реєстраційний номер 5431) та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» (реєстраційний номер 5432).

Також читайте перелік актуальних законопроєктів у політико-правовій сфері станом на грудень 2022 року.

Версія для друку

коментарі