Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Україна «завмерла» на порозі змін у спілкуванні держави з громадянами

Вер / 21
17

Час адмінпроцедури вже давно настав. Громадяни та бізнес повинні нарешті отримати чіткі та справедливі правила для взаємовідносин із адміністративними органами.

2 вересня 2020 року парламентом України було проголосовано у першому читанні законопроєкт про адміністративну процедуру (реєс. № 3475). Цей проєкт Закону покликаний кардинально змінити філософію відносин між чиновником і громадянином. Зокрема, визначивши головним пріоритетом повагу до прав людини, її гідності та участь особи у прийнятті рішення. Наразі ж в Україні панує хаотичне та з великими прогалинами правове регулювання правовідносин з прийняття адміністративних актів. До прикладу, особі можуть зменшити розмір пенсії, навіть не інформуючи про це та не залучаючи до справи. Адміністративні процедури та їх окремі елементи можуть бути принципово різними для окремих сфер, як, наприклад, будівельна, земельна, податкова тощо. Вони часто не враховують базові європейські стандарти адміністративної процедури, зокрема, в частині дотримання ключових прав особи та обов’язків адміністративного органу.

Попередні двадцять років було шість спроб ініціювати прийняття такого закону. Але у кожної влади бракувало як політичної волі, так і розуміння навіть суті і важливості загальної адміністративної процедури. Адже довгий час Україна перебувала у складі СРСР, де подібного механізму функціонувати не могло в принципі, оскільки не було потреби поважати людину, не було потреби збалансовувати публічні та приватні інтереси. Тож Україна досі залишається єдиною в Європі країною (не враховуючи РФ), яка не має правового регулювання загальної адміністративної процедури. Як наслідок, свавілля з боку органів влади є нерідким явищем у нашій країні.

Наразі ж Україна має шанс стати на крок ближче до цивілізованих країн в частині закріплення нових, чітких і справедливих правил взаємовідносин громадянина з державою. Протягом останнього року, відтоді, як законопроєкт № 3475 «Про адміністративну процедуру» був прийнятий у 1 читанні, була виконана величезна кропітка робота з його підготовки до 2 читання. Так, робоча група при профільному парламентському комітеті, за участі широкого кола експертів, науковців, представників міністерств, суддівського корпусу, міжнародних експертів детально обговорила і погодила кожну його норму. Законопроєкт вийшов досить якісний та відповідає європейським стандартам. Зокрема, він закріплює такі права особи, як право бути вислуханою перед прийняттям негативного адмінакта, право на ознайомлення з матеріалами справи, а також обов’язки адміністративного органу мотивувати негативні адміністративні акти, зазначати порядок їх оскарження тощо. Ключовими принципами визначено принципи законності, офіційності, ефективності. Законопроєкт отримав позитивну оцінку від програми SIGMA.

Отже, для країни, яка має амбітні євроатлантичні прагнення, неприйнятно залишатися єдиною в Європі країною, де загальну адмінпроцедуру досі не введено. Як ніхто зацікавленим у прийнятті відповідного закону має бути і Президент України. Адже він палко підтримує у своїх промовах євроінтеграційний курс України та демонструє своє прагнення захистити громадян від недобросовісних чиновників. Важливою є підтримка Президентом цього закону і з огляду на те, що  порядок денний Верховної Ради головним чином формується з подачі Офісу глави держави. Отже, Президент не має залишатися осторонь у цьому питанні. Тим паче, що цей законопроєкт, абсолютно готовий для прийняття у 2 читанні, і з квітня залишається без руху з незрозумілих причин.

Наостанок варто наголосити, що час цієї реформи вже давно настав. Громадяни та бізнес повинні нарешті отримати чіткі та справедливі правила для взаємовідносин із адміністративними органами та ефективно користатися своїми правами.

Євген Школьний, 
експерт Центру політико-правових реформ

Джерело: Центр політико-правових реформ

Версія для друку

коментарі