Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Зі Львова для України: як працюють аналітики Львівщини?

Жов / 19
24

Ефективна діяльність органів влади та місцевого самоврядування неможлива без залучення громадськості та врахування її думки при визначенні пріоритетних напрямків діяльності, при прийнятті рішень тощо.

Ба більше, залучення фахових експертів — представників громадськості — необхідне для того, щоб оцінити результативність політики, а також визначення можливих альтернатив до неї. Тому ефективним буде той орган влади чи місцевого самоврядування, який у своїй роботі використовує результати досліджень, проводить консультації з окремими експертами, цікавиться думкою громадськості.

Такими фундаментальними організаціями є аналітичні центри. Давайте розглянемо, у чому їхня особливість.

Аналітичні центри — це дослідницькі організації, які шляхом проведення досліджень, моніторингів та аналізу діяльності певних процесів в окремих сферах нашої життєдіяльності визначають проблеми та пріоритети, а також пропонують основні напрямки, на які варто звернути увагу органам влади чи місцевого самоврядування; пропонують варіанти для прийняття рішень чи альтернативні шляхи діяльності.

Які ж функції аналітичних центрів у такому контексті?

  • Моніторинг діяльності влади, органів місцевого самоврядування;
  • аналіз та оцінка їхніх рішень, визначення альтернатив;
  • просвітництво громадян.

Аналітичні центри Львівщини

Здебільшого потужні та відомі аналітичні центри в Україні працюють на загальнодержавному рівні, а отже взаємодіють лише з вищими державними органами. У Львові та Львівській області важко чітко виокремити конкретний перелік аналітичних центрів, оскільки «в чистому вигляді» (тобто як аналітичні центри) організації зазвичай не діють.

У регіоні існує чимало організацій та установ, які позиціонуються як аналітичні організації чи центри та виконують відповідні функції. Серед них — Громадянська мережа ОПОРА (Львівське відділення), Громадська організація «Європейський діалог», Регіональний громадський фонд «Право і демократія», Центр правових та політичних досліджень «СІМ», Центр громадянських ініціатив, Львівська громадська організація «Центр досліджень місцевого самоврядування», Центр громадського моніторингу та досліджень, Львівський регуляторний хаб, Комунальна установа Львівської міської ради «Інститут міста», Національний інститут стратегічних досліджень (регіональний філіал у Львові).

Наведений перелік серед організацій регіону не є вичерпним. Проте ми виділили саме ті організації, які продукують аналітичні продукти та безпосередньо впливають на адвокацію у сферах інституційних реформ.

З перелічених організацій аналітиками себе позиціонують лише деякі, наприклад, Інститут міста, Львівський регуляторний хаб, Європейський діалог. Інші ж так себе не визначають через те, що окрім аналітичної здійснюють багато іншої діяльності, хоча теж готують аналітичні продукти. Ці продукти висвітлюють соціально важливі питання та не завжди поширюються лише на межі регіону, а й розширюються на значно більшу територію.

Якщо проаналізувати діяльність цих регіональних організацій, можна виділити чимало аналітичних продуктів. Хотілося б зосередитися на прикладах, що можуть бути цікавими для експертів, які працюють за такими сімома напрямками: конституціоналізм і демократія; організація виконавчої влади і реформа державної служби; діяльність публічної адміністрації; організація та діяльність органів правопорядку; суди і судочинство; запобігання корупції; місцеве самоврядування та регіональний розвиток.

Приклади аналітичних продуктів аналітичних організацій Львівщини

Центр громадського моніторингу та досліджень підготував аналіз «Скільки бюджетних коштів отримують учасники тендерних змов у трьох областях Галичини» та «Як проводять закупівлі в Червонограді». Результати цих досліджень та виявлених кейсів скеровуються до уповноважених органів (Держаудиторська служба тощо).

Львівський регуляторний хаб напрацював методичні рекомендації щодо проведення регіонального регуляторного перегляду, рекомендації щодо створення регіонального аналітичного центру ефективного регулювання, порядок підготовки проектів регуляторних актів та їх винесення на розгляд місцевих рад.

БФ «Право і демократія» займається оцінкою якості діяльності судів. Для цього вони опитують громадян-учасників судових проваджень про їхню задоволеність роботою судів, проводять моніторинг забезпечення рівного доступу осіб з інвалідністю до правосуддя. За результатами проведених опитувань та досліджень щодо діяльності судів експерти організації презентують рекомендації для Державної судової адміністрації та судів, які хоч і не в повній мірі, але беруться до уваги. Під час моніторингу забезпечення рівного доступу осіб з інвалідністю до правосуддя актуальна судова інформація дублювалася шрифтом Брайля для осіб з вадами зору.

Регіональне відділення ОПОРИ регулярно проводить моніторинги виборчих процесів (як наслідок — завдяки оперативному реагуванню представників організації вдалося усунути чимало порушень протягом усіх етапів процесу), визначає Індекс публічності міської ради (за результатами проведеного дослідження у 2017 році та напрацьованих та обговорених рекомендацій — до 2019 року Львівська міська рада значно покращила свої показники та піднялася у рейтингу), проводить «Атестацію» депутатів Львівської міської ради (за результатами проведеного дослідження та його публічного поширення депутати міської ради почали відповідальніше ставитися до проведення прийому громадян, активніше відвідувати засідання ради).

Центр громадських ініціатив проводить регулярні глибинні дослідження у сфері українського місцевого самоврядування — «Ставлення громадян до місцевого самоврядування та муніципальних послуг». Організація опублікувала методичні рекомендації «Операційне планування в об’єднаних громадах», які є узагальненням шаблонів типових для ОТГ документів, щодо діяльності ради та структурних підрозділів її виконавчих органів.

Експерти організації «Європейський діалог» проаналізували виконання Плану заходів із впровадження Стратегії Львівської області, провели оцінку інноваційності конкурсних програм підтримки ініціатив громад в Україні, оцінку ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення якості освіти у 2019 році на прикладі трьох областей.

Як бачимо, дослідження львівських аналітиків мають значний вплив не тільки на життя області, а й на якість політик на національному рівні.

Виклики та успіх регіональних аналітичних центрів

Насамперед, для того, щоб бути обізнаним у сфері діяльності та тримати руку на пульсі, обов’язково потрібно систематично моніторити й аналізувати поточний стан і ситуацію за напрямком.

Результат такої роботи потребує систематизації та структурування величезних об’ємів інформації.

Аналітики повинні завжди досліджувати й вивчати актуальні проблеми для оперативного самостійного реагування, за потреби — вироблення рекомендацій для органів влади.

Лише з урахуванням цього діяльність аналітичного центру можна вважати результативною та ефективною.

І наостанок.

Три основні критерії, які можуть засвідчити успішність роботи регіонального аналітичного центру:

  • пропозиції реальної регіональної політики;
  • якісно високий рівень своїх експертів;
  • співпраця з владою на партнерських засадах.

 

Христина Тибінка,
експертка, член правління Центру досліджень місцевого самоврядування,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN

Зображення: dataanalytics

Версія для друку

коментарі