Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Дніпровські експерти обговорили доцільність розробки Муніципального кодексу

Чер / 20
18

Питання необхідності розробки Муніципального кодексу періодично обговорюється у наукових, експертних колах та серед політиків.

За інформацією Анни Колохіної, регіональної координаторки Мережі UPLAN у Дніпропетровській області, у 2000 році група депутатів Верховної Ради розробила Проєкт Кодексу законів про місцеве самоврядування в Україні (Муніципального кодексу України). Документ був поданий до Верховної Ради, направлений на розгляд Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, та на цьому зупинив свій шлях.

У 2012-2013 роках відбулася інтенсифікація обговорення цієї теми у наукових колах, а з 2019 року про необхідність розробки документа заговорили мери декількох міст.

Зважаючи на актуальність питання, дніпровські експерти Мережі UPLAN обговорили під час онлайн-наради доцільність розробки Муніципального кодексу та його можливе наповнення.

Основне завдання Муніципального кодексу — зміна чинної системи відносин між органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

«Та перш ніж говорити про розробку такого документа, слід докорінно змінити існуючий радянський підхід до місцевого самоврядування. Вирішити це питання можна виключно через внесення змін до Конституції України», — зауважив Роман Сердюк.

Як відомо, ОТГ на сьогодні не мають конституційного закріплення, вони існують де-факто, у порушення Основного Закону України. Тому процесу прийняття Муніципального кодексу мають передувати зміни до Конституції для розуміння загальних моментів, визначення співвідношення повноважень держави та місцевого самоврядування.

«Спершу маємо вирішити концептуально, де закінчується надбудова виконавчий орган, держава, і де починається місцеве самоврядування та його компетенція. І чи можливе дублювання повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади», — зазначив Олексій Андреєв.

На думку Вадима Шебанова, у Муніципальному кодексі має бути прописано, що мешканці наймають управлінців керувати майном громади, як це відбувається у Норвегії. Тоді наприкінці року 90 % коштів від управління майном будуть потрапляти до бюджету, а 10 % розподілятися між усіма акціонерами міста.

«Майно має приносити прибуток усім акціонерам. Це має бути філософія: ми наймаємо управлінців, а не власників. Тоді це буде зрозуміло всім громадянам, розпочнеться змагання між громадами щодо того, хто залучить до себе більше мешканців», — запропонував експерт.

Змінюється суспільство навколо нас, і ми маємо це враховувати. Місцеве самоврядування не може розглядатися окремо від держави й громадянського суспільства.

«Яка б модель у якій би країні не будувалася, по суті йдеться про модель взаємовідносин трьох соціальних підсистем: місцевого самоврядування, держави та інститутів громадянського суспільства. І залежно від того, як ми бачимо побудову цих відношень, й буде виглядати модель місцевого самоврядування», — акцентувала Тетяна Тарасенко.

Загалом експерти зійшлися на тому, що розробці Муніципального кодексу має передувати вивчення міжнародного та національного досвіду підготовки цього документа та перегляд існуючого законодавства, яке регулює місцеве самоврядування в Україні.

Версія для друку

коментарі