Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах

Об’єднуємо зусилля заради досягнення стандартів демократії, верховенства права та належного урядування в Україні.

Ми у соціальних мережах
Поширити:
Коментарі:

Інституту старост бути? Що пропонують законотворці

Бер / 21
22

Інші новини

Парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендував Верховній Раді України ухвалити в другому читанні та в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост» № 4535. За основу проєкт Закону був прийнятий Верховною Радою України 2 березня 2021 року.

Законопроєкт, зокрема, пропонує перед внесенням кандидатури старости на розгляд ради громади, яка його затверджує, обов’язково проводити громадське обговорення з мешканцями.

За нормами законопроєкту, входження старости до складу виконавчого комітету ради громади вже не буде обов’язковим. Водночас він матиме гарантоване право на участь та виступ на засіданнях ради, виконкому, інших органах ради.

Важливо також, що за рішенням органу місцевого самоврядування за старостою можуть закріплюватись окремі завдання адміністратора Центру надання адміністративних послуг.

Інші положення законопроекту врегульовують суто технічні питання: порядок створення старостинських округів, затвердження радою громади положень про старосту, суміщення посади старости тощо.

Оцінюючи пропоновані проєктом зміни, експерт Мережі публічного права та адміністрації UPLAN, завідувач кафедри конституційного права НУ «Одеська юридична академія» Дмитро Терлецький застерігає: «…удосконалення правового регулювання інституту старости — лише одного зі складників інституційного дизайну місцевого самоврядування, — об’єктивно не може бути ефективним поза системною й узгодженою конституційною реформою».

Науковець акцентує увагу на:

  • титульній функції старост як посадових осіб місцевого самоврядування;
  • змінах, що спрямовані на удосконалення правового регулювання інституту старост;
  • новаціях, що містяться в законопроєкті «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост» № 4535.

Андрій Крупник, регіональний координатор Мережі UPLAN в Одеській області, оцінюючи положення законопроєкту, вважає, що автори ідеї замінити обрання старост мешканцями старостинського округу обранням їх місцевою радою помилились.

«Вони вважали, що обрання старост радою за поданням голови громади дозволить уникнути конфліктів між старостами та головами громад. Але практика показала, що після місцевих виборів 2020 року є не так багато громад, де голова та більшість депутатського корпусу — союзники. Часто депутати намагаються затверджувати старост усупереч бажанню голови. Тож обрання старост стає одним із предметів політичного чи економічного торгу. Крім того, ці старости вже не мають тієї підтримки у своїх мікрогромадах, які їх не обирали, та, відповідно, не будуть захищати їхні інтереси», — пояснює свою позицію експерт.

Професор кафедри публічного управління та регіоналістики ОРІДУ НАДУ при Президентові України, експерт Мережі UPLAN Сергій Саханенко, каже, що «право визначати спосіб обрання старост у громаді (та взагалі їх доцільність у кожній громаді) слід віддати тій самій громаді. Спробували один варіант — не вийшло. Йдемо іншим шляхом…»

Андрій Крупник додатково наголошує, що за сучасних умов зростає роль органів самоорганізації населення, які мають утворюватися з числа найбільш активних та авторитетних мешканців периферійних територій.

Ці органи мають представляти та захищати інтереси мешканців і налагоджувати життя на цих територіях.

Версія для друку

коментарі